• Skoda Trekka blev produceret på New Zealand mellem 1966 og 1972.

  • Trekka var baseret på den originale Skoda Octavia.

  • Trekka kunne fås i fem forskellige varianter med og uden tag.

Trekka er Skodas crossover, du aldrig har hørt om

I forbindelsen med lanceringen af Kodiaq, har Skoda hevet en absurditet frem fra gemmerne – Trekka var en baghjulstrukken 'firehjulstrækker', som kun blev bygget på New Zealand

Skoda har rygende travlt med lanceringen af deres nye SUV, Kodiaq. Mange kalder den for mærkets første SUV, men Skoda selv synes noget andet. De mener nemlig, at også Yeti er en SUV, og pludselig har mærket fået travlt med at understrege, at de altså også har en lang og stolt historie for at bygge SUV’er. Og det har afdækket lidt af en absurditet.

Skoda pickup vil indtage USA

Den 2. december var det nemlig præcis 50 år siden, Skoda producerede deres første, ja, lad os kalde det en crossover af mangel på bedre. Modellen hed Trekka, og for at gøre det hele mere absurd, blev den kun produceret på New Zealand.

Det new zealandske eventyr

Skoda havde været visionære. Allerede fra århundredeskiftet havde de sendt halvfærdige biler til New Zealand, og derude blev bilerne så færdigsamlet, en måde at slippe for at skulle betale told og skat. Siden 1956 stod det new zealandske firmaet Motor Industries International, som hørte til i Otahuhu, der stod for samlingen af bilerne. I starten af 60’erne fik de ideen til en kompakt og billig bil til sælgere og bønder, som havde brug for at komme frem, hvor almindelige biler ikke kunne.

Fra fabrikken i Tjekkiet sendte man chassiset, som var baseret på den originale Skoda Octavia, samt en rørramme. Trekka havde uafhængig affjedring, men kun baghjulstræk, så selvom den ligner en skrumpet Land Rover, var den altså mere en datidens crossover.

Tadaaa – Skoda Kodiaq smider endelig sløret

Med en lav egenvægt på 920 til 980 kg kunne Trekka på trods af en 1,2-liters benzinmotor med 47 hk køre op til 110 km/t. Trekka kunne medbringe op til 500 kg last og takket være større 5.90 x 15” dæk, var der 19 cm frihøjde. For at øge evnerne i terrænet, var det muligt at tilkøbe et spærredifferentiale til bagakslen, og så var udvekslingen i akslen ændret fra 4.78 til 5.25, så gearingen var lavere end på den almindelige Octavia.

Trekka blev produceret i knap 3.000 eksemplarer frem til 1972, og blev blandt andet eksporteret til Australia, Fiji, Samoa og Vietnam.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *