• Frontal kollision mod forskudt barriere. Kønt ser det ikke ud, men kabinen holdt

  • Pæletest

  • Pæletest

  • Sidekollision

  • Fuld frontal kollision

  • Dukkens hoved fik kontakt med rattet

Tre stjerner til Fiat Doblo

EuroNcap har netop crashtestet den nyeste udgave af Fiat Doblo, og der faldt anmærkninger til fører- og passagerairbag'en

13 år efter sit første møde med EuroNcaps murværk har Fiat Doblo igen været udsat for instituttets hårdhændede behandling. EuroNcap offentliggjorde resultatet lige før påske.

Kun tre ud af fem mulige stjerner blev det til. Den crashtestede udgave var personbilsvarianten “1,6 MJT Easy”.

Mere sikkerhedsudstyr

Anledningen til den nye crashtest var, at Doblo i 2015 fik et facelift med bl.a. mere sikkerhedsudstyr. Doblo kører nu i sin anden generation, der blev introduceret i 2010.

Fiat Doblo findes også i en Opel-udgave under modelnavnet Combo, men dette samarbejde er ophørt. I stedet vil Opel nu i samarbejde med sine nye ejere – PSA – udvikle en helt ny varebil.

Skiftende regler

EuroNcaps crashtest-regler er under stadig forandring. Selv om der altid har været en skala på op til 5 stjerner, kan man ikke umiddelbart sammenligne nye crashtest-resultater med de gamle.

Det gælder også for Doblo, der i 2004 også kun fik tre stjerner. Siden da har EuroNcap introduceret nye bedømmelseskriterier ved bl.a. at give point for nyt sikkerhedsudstyr. I dag skal man tilmed forholde sig til to resultater for samme bilmodel. Det ene resultat gælder for en variant med ’sikkerhedspakke’, mens det andet gælder for en variant uden sikkerhedspakke.

Ingen sikkerhedspakke

I tilfældet Fiat Doblo er der kun ét resultat at forholde sig til, da bilen ikke har nogen sikkerhedspakke. Resultatet har fået bl.a. det engelske institut “Thatcham Research” til at fare i blækhuset.

Thatcham Research proklameres som en non-profit-organisation, der er etableret af og støttes af den engelske bilforsikringsbranche. Instituttet har været medlem af EuroNcap siden 2004.

Afslørende resultat

– Resultatet er afslørende for modellens alder, men også for Fiats manglende ambitioner med hensyn til at ville konkurrere med andre og mere moderne familiebiler på markedet, lyder det fra Thatcham Research.

Instituttets direktør Matthew Avery siger: – Uden mulighed for at få AEB (Autonomous Emergency Brake, red.) er dette endnu et eksempel på, at Fiat leverer en absolut minimal indsats på det sikkerhedsmæssige område. Der er andre familiebiler på markedet, der leverer en langt større sikkerhed.

Varebiler har ringere sikkerhed

Som varebil er Fiat Doblo dog ikke ene om at mangle nyt og moderne sikkerhedsudstyr. Doblo konkurrerer med i alt 9 varebiler i Danmark, og kun til VW Caddy og Ford Transit Connect kan der købes sikkerhedsudstyr som f.eks. adaptiv fartpilot, city emergency brake, vognbaneassistent og blind spot monitor.

Mangelen på sikkerhedsudstyr sætter Doblo i samme selskab som søstermodellen Opel Combo, Mercedes-Benz Citan, Renault Kangoo, Citroën Berlingo, Peugeot Partner, Nissan NV200 og Dacia Dokker.

God strukturel sikkerhed

I EuroNcaps testrapport lyder det bl.a., at passagerkabinen ikke blev deformeret i den frontale test. Dog var der ikke tilstrækkeligt med tryk i den udløste førerairbag, der således ikke kunne forhindre dummyens hoved i at få kontakt med rattet.

Passagerairbag’en klarede sig til under middel-karakter med hensyn til at beskytte brystkassen. Til gengæld scorede bilen topkarakterer i såvel sidekollisionstesten som i pæletesten.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *