• Fra venstre modtager Toyota Danmarks s pressechef, Anders Tystrup, Hanne Sørensen fra Peugeot Danmark og Citroëns Trine Krastup sammen med næstformand i Motorjournalisternes Klub, Thomas André Petersen

Tre korte vindere af Årets Varebil

Helt traditionelt anskuet er de nye PSA og Toyota-trillinger noget at det mest velkørende blandt varebiler. Og med den nye kompakte version formåede de at slå forhåndsfavoritten VW Crafter på målstregen

Sensationelt er vel et stærkt ord at bruge om valget af Årets Varebil 2017. Der var mange gætterier blandt både deltagere og udstillere i Messecenter Herning i løbet af dagen i går, mens kåringsarbejdet stod på. Flertallet havde Van of the Year 2017, Volkswagen Crafter, som klar vinder.

På forhånd var der omvendt ikke mange, der havde fidus til Ford Transit Custom, som ligner sig selv fra den gang, den vandt titlen i 2013. Men en ny drivlinge med nye motorer og en meget velfungerende automatgearkasse gjorde indtryk på juryen, så den både kvalificerede sig til finalen og længe lå med i kampen om årets titel.

Sidevindsassistent

Det blev til en podieplads lige efter de to højest scorende. Men det var trillingerne fra PSA, som med 51 stemmer trak det længste strå og lige akkurat klemte sig ind foran VW Crafter med en margin på sølle to point.

VW Crafters sidevindsassistent var godt i gang med at splitte juryen, fordi den som standardudstyr på samtlige kassevognsudgaver er med til at sende det vigtigste signal, der kan sendes til varebilsbranchen: At alt sikkerhedsudstyr pine død skal være standard på biler, hvor det ikke er brugeren, der bestemmer, hvilken bil han skal køre i.

Mulehåret

Men det blev altså trillingerne, som med den nyskabende og godt tænkte kompakte version endte det berømte mulehår foran den tyske arbejdshest. Som vi skrev i testen af Citroën Jumpy, er den korte version kortere end den længste Citroën Berlingo men med en større lastvolumen.

Og det er dét, der gør den så godt tænkt. For med sin totallængde på kun 4,6 meter og højde på 190 cm kan den både parallelparkeres mellem Up’er og Aygo’er, lave U-vendinger i sidegaderne og komme ind i samtlige parkeringskældre. Man fornemmer virkelig, at der er lyttet til brugerne.

Pointfordelingen

Pointfordelingen afslører, at hverken Kia Niro Hybrid eller Nissan Navara reelt kom i betragtning, men at Ford Transit Custom endnu en gang formåede at besnære juryen med sin fine komfort og gode køreegenskaber.

Her er juryens stemmeresultat:

Peugeot Expert/Citroën Jumpy/Toyota Proace – 51 point

VW Crafter – 49 point

Ford Transit Custom – 39

Nissan Navara Van – 25 point

Kias Niro Hybrid van – 11 point

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *