• Jamen er det ikke - en T5? Bortset fra hjulene i skævvredne koncept-proportioner ligner de første tegninger af T6 - en T5. Mon der gemmer sig en større overraskelse på fronten?

  • Interiøret bliver rigtigt elegant med den samme streg som i Passat, hvor linjerne er bredt godt ud

  • Sådan ser konceptet Tristar ud fra førerpladsen. Prøv selv at se, om du kan finde ændringer i forhold til T6-tegningen

Her er Transporter T6

Nu begynder VW at slippe oplysninger ud om den nye Transporter T6. Allerede nu kan vi se ændringer i forhold til konceptbilen Tristar fra sidste år, men ligner den ikke T5 til forveksling

Det begynder at snerpe sammen, hvis VW skal have gryden i kog med den helt rigtige timing. VW skal skifte T5 ud med Transporter T6 i løbet af sommeren, og når man kender den tyske grundighed, så ved vi, at de har kørt rundt i testbiler de sidste mange måneder og kørt millioner af testkilometer i al hemmelighed.

Produktionen starter i næste måned i Hannover og i Poznan i Polen, umiddelbart efter de har afsløret det endelige design ved en statisk præsentation den 15. april.

Så ny begynder marketingsfolkene nede i Wolfsburg at spænde elastikken.

Tæt på Tristar

I september 2014 viste VW koncept-pickuppen Tristar med en 200-hestes TDI-motor og 4Motion frem på IAA-messen i Hannover som et forvarsel for, hvad vi kunne vente os i den nye T6.

VW Tristar – et glimt af T6

Tonny solgte verdens ældste rugbrød – til VW

Af den første sketch fremgår det, at linjerne fra Tristar er videreført i T6. Desværre ser vi den kun bagfra, men allerede her kan vi se ændringer i forhold til Tristar. Blandt andet er de store baglygter erstattet af mindre – og formentlig langt billigere af hensyn til vedligeholdelsesomkostningerne.

Dog fremgår det også, at de tyske tegnere ikke har ulejliget sig med at proportionere hjul og skærme til mere virkelighedsnære mål.

Hverken bombastisk eller eksotisk

Det fremgår af teaser-tegningen, at VW har holdt pennen stram med lidt skarpere linjer end i T5, men ellers kunne man godt forledes til at tænke: ‘Det ligner da en T5 med de baglygter.’

Og det er der vel ikke så meget at sige til, selv om man da godt kunne have ønsket sig lidt mere spræl i gadebilledet fra de stramme tyskere. Men kunderne har ikke sat hak ud for hverken ‘Bombastisk’ eller ‘Eksotisk’ på ønskelisten. Til gengæld er der masser af håb om billige og let udskiftelige reservedele og lave løbende udgifter.

Men mon ikke der dukker lidt Tristar og andre nye kendetegn op på fronten, når vi får den at se i løbet af de næste uger.

Kampen mod Vito

Men tegningen af instrumentbordet viser lidt mere troskab mod Tristars udformning. Det ser ud til at være helt identisk helt ned i detaljen med det, vi så i Hannover sidste år. Det er svært at finde forskelle, hvis man sammenligner tegningerne med billederne fra den gang.

65 år med Transporter

Sprinter rykker til USA

VW har endnu ikke meldt ud, om planerne om at introducere T6 på det amerikanske marked for at tage kampen op med sin direkte rival, Mercedes-Benz Vito, bliver realiseret.

T5-generationen har kørt siden 2003 og har blandt andet vundet Årets Varebil i Danmark 2010.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *