Toyota Proace vinder på rutinen – uanset prisen

Toyota bliver det fjerde logo på den samme bil fra PSA-fabrikken i Nordfrankrig. Men japaneren er alligevel en tand bedre - bare ikke billigere

I 15 år i træk – fra 1978 til 1992 – var Toyota Hiace Danmarks mest solgte varebil. Fra sin fødsel i 1973 og frem til sin europæiske afsked i 2011 blev den solgt i lige knap 80.000 eksemplarer i Danmark.
I den øvrige verden, hvor billige biler vejer tungere end petitesser som CO2-udledning, klimaforandringer, kræft, luftvejssygdomme og andre ubetydeligheder, bliver gode, gamle Hiace stadig produceret og solgt med den gamle motor, som ikke klarede Euro5-kravene.
Toyota holder godt fast i den gamle traver om, at det gode renommé skal sælge biler mere end noget andet. De vil ikke være billigere – bare bedre. Og skulle bilen være mage til de andre, så må det gode gamle Toyota-brand træde i karakter.

Forvist fra Europa

Og det gælder også for Proace, som om et par uger afløser hedengangne Hiace, der for snart halvandet år siden blev forvist fra de europæiske græsmarker, fordi den svinede for meget.
Og da Toyota ikke selv gider ofre udviklingen af en nye Hiace til det inferiøre Europa, købte de sig ind hos de europæiske trillinger, som i forvejen omfatter Peugeot Expert, Fiat Scudo og Citroën Jumpy.
Men der er enkelte detaljer, som adskiller Proace fra Expert, Scudo og Jumpy.
For det første har Toyota på opfordring fra deres forhandlere fået udviklet en isoleret varerumsadskillelse, der tjener tre formål. Den støjisolerer, varmeisolerer og giver plads til at læne sæderne mere tilbage, og så er den unik i Toyotas firling. Den er standardudstyr i alle varianter på nær den billigste  T1.
Og meget sympatisk har de valgt at montere passagerairbags i alle modeller uanset udstyrsniveau. At man så skal op i fineste – og dyreste – bestykning for at få en sideairbag er en helt anden snak.
Toyota har også valgt at lægge et solidt trægulv i alle varianter over T1, ligesom de yder tre års garanti.

11 års vejhjælp

Køreoplevelsen er naturligvis helt mage til de gammelkendte franske og italienske søstre. Det er kun, hvis man får en særlig fornemmelse af at have Toyotas logo på spidsen, at der er forskel.
Alt er identisk, når man ser bort fra de rammer og betingelser, bilerne leveres til.
Og nu bliver det interessant:
Toyota giver gratis vejhjælp i hele Europa i bilens første 11 leveår, såfremt alle service bliver overholdt og foretaget af Toyotas udvalgte værksteder.
Men de nægter pure at konkurrere på prisen. Faktisk vil de have 155.000 kroner for den billigste Proace med 1,6-liters dieselmotor med 90 hk. Til sammenligning er en identisk Peugeot Expert – dog med kun én airbag og noget mindre udstyr – prissat 20.000 kroner billigere – plus moms.

Loyaliteten på prøve

’Vi har andre prioriteter’, siger Toyota og remser 112 procent sikre værksteder op.
Faktisk vil de meget hellere sammenligne Proace med deres gamle Hiace, som brugte en forfærdelig masse brændstof og svinede, så den grønne afgift røg op i det røde felt.
Og faktisk er de overbeviste om, at Toyota Proace kan sælges med lige så stor succes som Hiace, alene fordi det foregår hos Toyota.
Men hvor Hiace nærmest solgte sig selv, har Fiat, Citroën og Peugeot store erhvervsafdelinger med egne sælgere. Toyota har ligget stille og kunne i et helt år ikke fortælle deres kunder noget om, hvorvidt der overhovedet kom en afløser.
Den kommer nu i skikkelse af et produkt, de trofaste Hiace-kunder måske er komme til at kende lidt for godt i ventetiden.
Derfor bliver det spændende at følge Proace’ første tid på det danske marked. Kan den leve op til forgængerens automatiske succes, eller kommer loyaliteten på prøve, når Toyota’en kommer fra en PSA-fabrik?

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *