• Sådan ser den visuelt tilgængelige del af en kommende Hy Power version af C-HR ud indefra

  • Toyota Proace Hybrid er logisk men sikkert meget besværlig, når den skal manøvreres ud af et trevejs samarbejde med PSA

  • Nå, men den kommer, og du kan få den på gule plader til den tid, og elmotoren skal nok give den et fortjent los bagi

Toyota Proace Hybrid

Har Toyota lige afsløret hybridmotoren, der kan gøre Proace og de franske trillingesøstre byvenlige? En Toyota Proace Hybrid ville passe godt ind i programmet

Toyota og hybrid er to uadskillelige størrelser. I 20 år har de med en fanatisme, der ikke er set siden 2. verdenskrig, insisteret på blandingsteknologien. Først i Prius og siden i det øvrige modelprogram.

Men i varebilsamarbejdet med franske PSA løber de ind i problemer. For hvordan skruer man en kompliceret japansk hybridmotor ned i en fransk varebil, der er bygget rundt om minimale PSA-dieselmotorer? Og kan man overhovedet få lov til det uden at dele 20 års udviklingsarbejde med konkurrenten?

Rækkeviddeforlænger

Det får vi måske svaret på inden længe. På biludstillingen i Frankfurt har Toyota præsenteret en Hy-Power Concept udgave (hy-hy, sjov bogstavleg) af den eksisterende hybridopsætning. Måske bliver det til Toyota Proace Hybrid i næste generation.

For markedet begynder at tegne sig. Specielt i europæiske storbyer med skrappe miljøzoner og hysteriske krav om helt at forbyde dieselmotorer ligner det frit valg på øverste hylde til de fabrikker, der først får en plugin hybrid-varebil med benzin-drevet rækkeviddeforlænger til at fungere.

Ford og Volkswagen

Ford har allerede præsenteret deres hybridversion Transit Custom, der skal køre som forsøg i London. Det er selvfølgelig mere end blot en gimmick og næppe et tilfælde, at det foregår i verdensdelens mest forstoppede metropol.

Også Volkswagen har et iøjnefaldende setup med deres GTE-versioner af  Golf og Passat pluginhybrid. Derfor virker det logisk, at Toyota meget snart rykker for at forsvare sit ‘monopol’ på området.

Rå børste

Foreløbigt gemmer de det i konceptbilen C-HR Hy Power, som de udstiller i Frankfurt. En rå børste at se på, som det er tradition med den slags nyheder.

Den officielle forklaring er, at Toyota har forsømt at videreudvikle hele hybridkonceptet. Der findes stadig en række benzin- og dieselmotorer i udvalget – men kun en enkelt hybrid.

11 millioner hybrider

Men det skal være muligt at vælge mellem flere hybridmotorer til samme Toyota bilmodel – herunder også en mere kraftfuld med fokus på hybridbilens dynamiske køreegenskaber. Sådan siger Dr. Johan Van Zyl, der er øverste chef for Toyota i Europa.

Toyota runder snart 11 milloner solgte hybridbiler, siden verdens første masseproducerede hybridbil Prius rullede ud fra fabrikken i Japan for 20 år siden.

En motor

I dag markedsfører Toyota 33 forskellige hybridmodeller over hele verden, mens der i Danmark er tale om syv forskellige hybridmodeller. Der findes syv forskellige hybridmotorer. Herunder nogle plugin hybrider, som slet ikke markedsføres i Danmark.

Fælles for alle hybridmodeller er, at man i dag kun kan vælge én bestemt hybridmotor til sin specifikke hybridmodel. Men det skal der nu laves om på, fastslår Dr. Johan Van Zyl, der er øverste chef for Toyota i Europa. På den aktuelle internationale biludstilling Frankfurt Motor Show i Tyskland løfter Toyota-bossen nemlig sløret for bilgigantens planer for fremtiden.

To at vælge imellem

– Toyotas store fokus nu og i fremtiden er hybrid, og vi lytter hele tiden opmærksomt til vore kunders feedback. Vi ønsker ikke kun at høre, hvad kunderne kan lide ved hybrid. Vi ønsker også at lære fra vores kunder, hvordan vi kan udvikle vores hybridbiler og gøre dem mere attraktive for endnu flere mennesker.

– Det er præcis den slags feedback, der har gjort os opmærksomme på, at der er stor interesse og gode muligheder for at introducere en mere kraftfuld hybridmotor. Derfor er det en glæde for mig at kunne sige, at man i fremtiden vil kunne vælge mellem to forskellige hybridmotorer til alle vores kernemodeller, siger Dr. Johan Van Zyl.

Ny gearkasse

Han fortæller videre, at mens den ene hybridmotor fastholder fokus på de traditionelle hybrid-dyder som høj effektivitet og lavt brændstofforbrug, vil den anden hybridmotor til hver model være mere kraftfuld og øge bilens dynamiske køreegenskaber.

Og hvis han mener noget som helst med den udmelding, så er konklusionen, at Toyota har præsteret en ny gearkasse som afløser for det alt andet end sportslige CVT-gear, der følger med alle Toyotas hybridmotorer.

De havde teknologien

Toyota har tidligere bygget hybridversioner af tunge biler. Deres luksusmærke, Lexus, havde en hybridversion af flagskibet LS med en fem-liters benzin-V8’er. Den gik ti km/l, uanset om det gik op eller ned, i by eller på landet. Så det er altså ikke fordi, de ikke har teknologien til det. De havde den i hvert fald for ti år siden.

Forklaringen skal snarere findes i verdens største bilmærkes tradition for sendrægtighed i forhold til nyheder. De har det med at teste tingene synder og sammen, før de sender det på gaden. Om det handler om nye batterier, pluginhybrid, flere elektriske hestekræfter eller noget helt fjerde, vil de ikke ud med.

Til næste år

Toyotas næste hybridstrategi har indtil videre udmøntet sig i den konkrete konceptbil, der i disse dage vises frem på biludstillingen i Frankfurt under navnet Toyota C-HR Hy-Power Concept. Den er designet af Toyotas europæiske designteam i Nice i Frankrig og sætter rent visuelt retningen for Toyotas fremtidige hybridteknologi.

Der er endnu ingen mere konkrete informationer om den kommende kraftfulde hybridmotor, men Toyota forventer at kunne fortælle mere om den i begyndelsen af det nye år. Altomvarebiler.dk følger selvfølgelig opmærksomt med i Toyotas planer.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *