• Fjerde generation af Prius bliver en ubetydelighed større, men helt ny platform har ændret dynamikken fuldstændigt

  • Indretningen er stilren og moderne uden at stritte for meget - i modsætning til eksteriøret

  • Batteriet er flyttet ind under bagsædet, så der er blevet en smule bedre plads i varerummet

  • I fineste udstyrsvariant, H4, er der trådløs opladning af Qi-kompatible mobiltelefoner

  • Selv ikke rumbilen Prius har før været så Barbie-dukke-glat

  • Den nemme lille gearstang og en rigtigt fornuftig indretning af ratbetjeningen er kendetegnende for Prius

  • Fronthjelmen er sænket markant, fordi motoren er anbragt lavere på den nye platform

  • De komplicerede baglygter og et kaos af linjer går igen fra brintbilen Mirai i Prius

  • Touchskærmen i Touch 2 multimediesystemer er flot integreret i det nye instrumentbord

  • Svært at vurdere...svært

Toyota Prius sætter konkurrenterne på plads

Over 30 på literen ved bykørsel er fuldstændigt uhørt, men der er stadig en disciplin, hvor dieselmotoren banker bastarden

Altomvarebiler.dk i Valencia:

Toyota Prius er netop gået ind i sit 20. år som selvstændig bilmodel. Til at begynde med gav det mening at bygge en hybrid-bil, der skulle stå alene. På den måde kunne den dø i stilhed som en fiasko eller dele sin succes med resten af Toyotas modeller.

Det skulle vise sig at blive en lang og hård fødsel, men nu står Toyota alene med sin hybrid-succes. Ikke at forveksle med konkurrenternes plugin-hybrider. I dag er hybridmotoren en helt naturlig del af programmet på linje med benzin- og dieselmotorerne.

For åbne døre

Toyota har integreret den nye teknologi gradvist. Ved at lade udviklingsarbejdet foregå for åbne døre med Prius som kørende testbil har Toyota næsten vundet hævd på begrebet Hybrid i den offentlige bevidsthed.

Konkurrenterne har måske nok lukreret lidt på dette arbejde og vurderet situationen løbende, mens de selv har udviklet deres egne benzin-elektriske alternativer.

Plugin hybrid

Toyota holder fast i deres lukkede hybrid-kredsløb uden plugin-mulighed. Prius bygges faktisk også som plugin hybrid, men den markedsføres ikke i Danmark på grund af afgifts-reglerne, som ville gøre den mere end 100.000 kroner dyrere end Prius Hybrid.

Om Toyota laver om på det er uvidst, men lige nu ser det ud til, at konkurrenterne satser på pluginhybrider som VW’s GTE og Volvos Twin Engine.

Billigst er bedst

Og så kommer vi til nyheden: Fjerde generation af Prius, som kører vanvittigt langt på literen. 30-33 km/l og 70 gram CO2/km siger tallene, hvilket betyder, at den for alvor kan tage kampen op med dieselbilerne.

Er du helt fikseret på forbrug, skal du vælge den billigste udstyrsvariant H2. Den har 15-tommer fælge, som er helt afgørende for det lave forbrug. H3 og H4 har 17-tommer fælge og kører 30,3 på literen.

Omvendt økonomi

Men hvor dieselmotoren præsterer lavt forbrug ved konstant kørsel på de lange ture, har Prius sin styrke ved bykørsel. Elmotoren kan sætte i gang og genoplades med bremseenergi, som der er meget af i byernes konstante nedbremsninger og igangsætning. Benzinmotoren bliver aldrig rigtigt belastet.

Men lige så snart, den kommer på motorvej og runder 100 km/t, forsvinder fordelen ved hybrid-teknologien. Benzinmotoren skal trække næsten hele læsset, mens den samtidigt skal sørge for at holde strøm på batteriet, og så kommer man aldrig i nærheden af de fine forbrugstal.

Skarpere køreegenskaber

Fjerde generation af Prius er bygget på en ny platform med et stivere karosseri, der gør det muligt at montere motoren lavere, så bilen får at lavere tyngdepunkt og dermed bedre balance med tilhørende skarpere køreegenskaber.

Det gør også, at fronthjelmen er blevet lavere, så udsynet gennem forruden er blevet bedre på trods af en lavere siddehøjde på forsæderne.

Pludseligt kom fremtiden

Et andet stort fremskridt er et nyt og mindre batteri med samme kapacitet som det gamle. Det har nu fået plads under bagsædet, så bagagerummet er blevet 56 liter større, hvilket også gør den mere interessant på gule plader.

Designet kan der siges meget om. Japanerne påstår hårdnakket, at den er tegnet til det europæiske publikum. Tjah. Den startede som en halvkugleformet nedgroet negl i 90’erne og har nu nået sit tekniske klimaks i en alder af 20 år som en slags virkeliggørelse af designernes forestilling om fremtidens bil – den gang i 90’erne.

Nu med trailer

Men når nu Toyota Prius har så stor signalværdi med sine lave udledningstal og kultstatus blandt Hollywood-stjernerne, så er det måske slet ikke så dumt med et markant og let genkendeligt design.

I sin fjerde generation har den nået et punkt, hvor den præsterer uhørt fint forbrug med et ekstremt højt udstyrsniveu i billigste version. Samtidigt har den for første gang fået lov til at trække en trailer. Godt nok kun 725 kg, men en havetrailer er vigtig for mange bilister.

Halvt af hvert

Priserne starter på 220.000 plus moms (267.000 inklusiv) og 420.000 på hvide plader. Det er lidt mindre end den gamle i rene priser og lidt mere, hvis man tager afgiftsændringen med i udregningen.

Så faktum bliver formentlig, at det er erhvervslivet, der aftager den ene halvdel af Toyota Danmarks salgsmål på over 200 biler om året, mens gulpladevarianten vil stå for den anden. Altså lidt mindre end den hidtige fordeling.
Der er dansk premiere på Toyota Prius i fjerde generation til april.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *