Toyota med tysk dynamik

Det umage samarbejde mellem Toyota og BMW har affødt det første resultat. 1,6 D-4D er en forrygende motor i Toyota Sportsvan

Altomvarebiler i Nice:
Toyota har ry for at gennemteste forfra og bagfra for at være helt sikker på, at alt går som planlagt. Og når alt er testet grundigt igennem, tester de det lige to gange til.
Sådan har de i årtier opbygget et – næsten – uplettet renommé for uangribelig kvalitet, hvilket stort set er det eneste, man får ud af at teste så fanatisk.
Men ret meget mere har det sådan set heller ikke afstedkommet. Alt, hvad de bygger, virker, som det skal – i mange år. Men på grund af den lange testperiode er det som oftest teknologi af i går, de bringer til torvs.
For to år siden indgik de japanske kvalitetsfanatikere så et samarbejde med tyske BMW om udvikling af blandt andet brændselsceller, batteriteknologi, en nye sportsvognsplatform – og dieselmotorer.

 Lille kraftkarl

Den nye 1,6 D-4D er første frugt af dette samarbejde, og den prøvekørte vi i går i en Toyota Verso i de bakkede egne omkring Nice i Sydfrankrig.
På prøveturen viste den lille kraftkarl, at det ikke betyder det store, om man er på vej op eller ned ad et bjerg, så længe motorer snurrer med over 1200 omdrejninger i minuttet.
De 270 Nm tumlede med lethed den tunge Verso, som med to voksne mænd og en fuld tank diesel vejede omkring 1750 kilo.
Mest påfaldende er det lange, seje og samtidigt lette og meget støjsvage træk, den præsterer under acceleration op til gearskift omkring 2500 omdrejninger.

Overlad det til BMW

På motorvej havde den lidt svært ved at træde i karakter ved hastigheder over 100 km/t. Men så viste den et andet fint karaktertræk, som man ikke ofte oplever hos små dieselmotorer. En enkelt nedgearing eller to er alt, hvad der skal til for at få gang i sagerne, så den kunne gennemføre overhalinger med et anstændigt overskud. Og på intet tidspunkt var der motorstøj i kabinen.
Så lad os uden yderligere overvejelse drage et par påfaldende konklusioner af ganske få timers kørsel med den nye 112-hestes 1,6 D-4D:
1: Toyota skal overlade til BMW at udvikle deres dieselmotorer for fremtiden. Dels tager det meget kortere tid, dels bliver resultatet  meget bedre.
2: Det er ikke nødvendigt at bruge et helt årti på at bygge en ny motor. To år er lige tilpas.
3: Toyota har nu en af de allerbedste dieselmotorer i klassen under to liter overhovedet.

Prisfald

Den hidtil mindste motor i Verso/Sportsvan har været 2,0 D-4D. Det kræver et prisfald at introducere en mindre variant, så Toyota har skrabet 7000 kroner af prisen, så 1,6 D-4D på hvide plader starter på 293.000 kroner.
Sportsvan på gule plader kommer udelukkende med dieselmotorer og koster fra 157.000 kroner plus moms (30.000 kroner) for den nye 1,6 D-4D.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *