• Land Cruiser ligner sig selv, og det er vigtigt. Den sælger på renommeet

  • Lækkert rødt træ overalt i kabinen giver lidt Chesterfield-fornemmelse

  • Varerummet på 1150 er ikke klassens største, men der er højt til loftet

  • Kein hexerei. Land Cruiser sender sit evige signal om anvendelighed, og det lille udhæng giver en god frakørselsvinkel

  • Hvem, kom først med de lodrette paneler i midterkonsollen? Det dufter lidt af Range Rover

  • Vi ser større skærme og bedre grafik i biler til en tredjedel af prisen for en Land Cruiser

  • Små lækkerier i det lille display er det blevet til

  • Bagsmækken åbner stadig til højre, så den spærrer vejen til fortovet, når man holder parallelparkeret

  • Du kan justere frihøjden fra førerpladsen, så den passer til kørestil og underlag. God detalje

Land Cruiser på krykker

Selv om både antallet af cylindre og kubik er gået ned, er der rigeligt med kubik i den nye 2.8 D-4D. Men både motor og udstyr står på tærsklen til pensionering

Der er aldrig noget prangende over en Toyota. Altså medmindre man kan kalde en overvældende mængde snusfornuft under hatten på ejeren for prangende. Derfor bliver man heller ikke umiddelbart hængt ud som blærerøv eller snob, når man kommer trillende i sin Land Cruiser. Toyota-logoet er dit alibi.

Og så er det ellers bare om at nyde den højbenede luksus.
Testbilen var klædt i kridhvidt, så man næsten syntes, at der burde høre skudsikre veste og lyseblå sikkerhedshjelme med til standardudstyret. I hvert fald i den topudstyrede T4, som blev stillet til rådighed for testen.

Firecylindret diesel

Den har alt det samme udstyr på standardlisten, som den hele tiden har haft, og det er der efterhånden et lille problem med. For noget af det bærer præg af, at det ikke er blevet opgraderet i takt med resten af Land Cruiser. Men det vender vi tilbage til.

For det er hverken luksus eller udstyrets alderstrin, der er nyheden i den nye Land Cruiser. Det er den nye firecylindrede dieselmotor, som i Danmark nu er alene om at drive værket. En 177-hestes 2,8-liters turbodiesel med masser af bundtræk og kræfter til både motorvej og ørkensand.

Masser af kubik

I Land Cruisers tilfælde er det en markant nedskalering i forhold til fortiden V8’ere og V6’ere. For at imødekomme kritikken har Toyota sørget for rigeligt med kubik i modsætning til tendensen med helt små motorer og flere turboer. Men alene det at man nu kan køre 13,5 på literen i en Land Cruiser med en egenvægt på 2275 kg nærmer sig jo en regulær revolution. Så på det punkt nøjes vi med fremskridtet.

Det er jo netop Toyota i en nøddeskal at bruge længere tid på udvikling og kvalitet end på at være længst fremme i skoene. I den sammenhæng kunne man jo lade en tanke strejfe til motorindkøbene hos BMW, der leverer toliters dieselmotorer til blandt andet Avensis. Og de motorer kan som bekendt præstere både effekt og økonomi, der får samtlige konkurrenter til at skamme sig.

Høj troværdighed

Så det er altså ikke verdens mest moderne dieselmotor, der revolutionerer Land Cruiser. Det er en stor, robust basse med masser af troværdighed i kraft af navnet og antallet af kubikcentimeter.

På landevejen glimrer den ved at være klar med sine kræfter, når der er brug for dem. Den gammeldags automatgearkasse, der lå i testbilen, henter kræfterne, hvor det passer den. Den har fået lidt højere moment at gøre godt med, mens den manuelle transmission med sine 420 Nm må nøjes med 30 færre. Det giver lidt større spillerum ved lave omdrejninger for den fører, der selv skal stå for at røre i suppen.

Uddateret komfortudstyr

Og så er vi tilbage ved det med udstyret. Først lægger man mærke til den adaptive fartpilot, som er noget af en hystade. Den reagerer sent på forankørende biler, så det bliver til deciderede opbremsninger, selv om man har nærmet sig langsomt i flere minutter. Trækker man så ud for at trække forbi på for eksempel motorvej, er den meget længe om at reagere på, at der ikke længere er trafik foran den. Det ender altså med, at den stort set kun fungerer som en traditionel fartpilot.

Og vi ved, Toyota kan gøre det bedre med den adaptive fartpilot i for eksempel Prius. Tilsvarende er der Toyota Touch 2 multimediesystem i T4’eren med 14 højtalere og fed lyd. Det er i sig selv et acceptabelt system, men den 6,1 tommer lille touchskærm kunne i 2016 godt være et par numre større, ligesom grafikken ligner en tidlig TomTom GPS.

Bedre produkt

Land Cruiser er stadig en luksus SUV med pondus i en klasse, der langt overgår billigere opkomlinge. Men Toyotas skræk for at sende produkter på markedet før tid betyder, at de i dette tilfælde mere end ellers må sætte deres lid til kundernes tillid til den legendariske Toyota-kvalitet.

Men er Land Cruiser så blevet en ringere bil med den nye motor?
Svaret er et klart nej. På papiret er den blevet et bedre produkt. Både på specifikationsarket og på papiret med den berømte bundlinje efter endt ejerskab eller leasingperiode.

Under huden er der fuldt hus på sikkerhedsudstyr. At Land Cuiser så i al sin magt og vælde trænger til at generel opdatering er en anden sag.

 

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 150 T4 aut.:
Motor: 2.755 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 177 hk / 450 Nm
0-100 km/t: 12,7 sekunder
Topfart: 175 km/t
CO2: 194 g/km
Forbrug: 13,5 km/l
Pris (uden ekstraudstyr): 595.152 kroner plus moms (93.198)
Billigste: 377.696 kroner plus moms (59.703)
Beskatningsgrundlag fra 419.982 kroner

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *