• Toyota Yaris er indkaldt for at få fikset en svejsning ved ratstammen og en fjederanornding i sædereguleringen.

  • Toyota Urban Cruiser er indkaldt for at få fikset en svejsning ved ratstammen og en fjederanornding i sædereguleringen.

  • Toyota Hilux er indkaldt for at få skiftet et kabel til førerairbaggen.

  • Toyota RAV4 er indkaldt for at få skiftet et kabel til førerairbaggen.

  • Toyota Land Cruiser er indkaldt for at få skiftet et kabel til førerairbaggen.

Toyota indkalder 15.000 biler i Danmark

Tilbagekaldelsen er et led i en global sikkerhedskampagne omkring fem Toyota-modeller

Toyota har besluttet at kalde omkring 6,5 mio biler; heraf 825.000 i Europa, tilbage til de autoriserede værksteder for at få ordnet nogle tekniske problemer, der er konstateret på enkelte eksemplarer. Dog uden at disse har haft nogle alvorlige konsekvenser.
Indkaldelsen angår fem modeller og blandt disse er der 15.000 dansk registrerede biler, som skal en tur på værksted.
Det drejer sig om modellerne Yaris og Urban Cruiser, der er baseret på samme platform og desuden off-road modellerne Hilux, RAV4 og Land Cruiser.
Alle fem modeller er i Danmark solgt både som personbiler og som varebiler.

Sikkerhedsmæssig procedure

Ifølge Rene Mouritsen, Toyota Danmark, bliver ejerne af de pågældende biler automatisk indkaldt ved direkte henvendelse, og han forklarer her, hvad der er op og ned på baggrunden for indkaldelsen af de pågældende biler.
– Der er ikke som normal servicemeddelelse  om forhold, som kontrolleres og rettes i overensstemmelse med den udsendte meddelelse efterhånden, som bilerne indfinder sig på værkstederne, men om nogle fejl, som er konstateret på enkelte eksemplarer, og som kan have sikkerhedsmæssig betydning. Derfor indkaldes samtlige berørte biler for at få fejlene rettet, fortæller han.
Toyota ønsker dermed at foregribe eventuelle uheldige følger af de pågældende fejl.

Løs svejsning og sæderegulering

For så vidt angår Yaris og Urban Cruiser drejer det sig om to forhold. Dels en svejsning, der fikserer ratstammen til den tværgående travers, som bærer instrumentbordet, og dels en fjeder i reguleringen af forstolenes position i sædeskinnerne.
På enkelte eksemplarer har det vist sig, at svejsningen kan revne, så ratstammen løsner sig fra traversen. Og fjederfejlen i sædereguleringen kan medføre, at sædet ikke går i indgreb og fikseres, men i stedet glider uhindret frem og tilbage i skinnerne.
Det bliver nu – uden undtagelse – fulgt op med montering af et sikringsbeslag på samtlige 12.099 indkaldte eksemplarer af Yaris og Urban Cruiser. Tilsvarende skal 1.044 biler have udskiftet fjederanordningen i sædereguleringen.
For Yaris vedkommende gælder det eksemplarer produceret mellem 2005 og 2009 og for Urban Cruiser mellem 2008 og 2009.

Airbag-kabel skal skiftes

For så vidt angår de tre SUV-modeller Hilux, RAV4 og Land Cruiser, drejer det sig om cirka 2.200 biler, og for dem alle gælder det et spiralkabel forbundet til den førerairbag, som er placeret i ratnavet.
Det har på enkelte eksemplarer vist sig, at kablet med tiden kan blive slidt, og medføre risiko for, at airbaggen i givet ikke udløses, som den skal.
Denne fejl rettes ved udskiftning og indretning således, at den ikke klemmes eller slides. Der foreligger ikke i skrivende stund oplysninger om, hvilke modelårgange, der er berørt af dette problem, men det drejer sig bl.a. om 1.528 eksemplarer af Hilux produceret i perioden fra 2005 til 2010 og 633 eksemplarer af RAV4 produceret i samme periode.
Hvad Land Cruiser angår, drejer det sig om eksemplarer af den ”lille“ model produceret i perioden 2009 til 2010. Det ser dog ikke ud til, at der er solgt eksemplarer af den model i Danmark.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *