• Den nye Hilux må tage 3,5 ton på krogen og op til 1.240 kg i ladet

  • I Danmark får vi nok kun valget mellem de to dieselmotorer, som er 2,4 og 2,8 liter. Den stærkeste yder 179 hk

  • Den ellers usårlige Toyota Hilux er gledet en plads ned på listen

Toyota Hilux – opfrisket udødelighed

Toyota har endelig officielt præsenteret den nye Hilux – den er større, har stærkere motorer og må trække mere

Vi har allerede vist de første spionbilleder af den nye Hilux, men nu har Toyota endelig løftet sløret for den nye, ottende generation af det japanske mærkes måske mest legendariske model.

Afsløret – den nye Hilux

Det er en model, som er lige dele legendarisk blandt australske farmere og islamiske krigere. For alle ved nemlig, at en Toyota Hilux er udødelig. Om den nye model kan leve op til rygtet, må tiden vise, men Toyota er gået grundigt til værks.

Forfinet

De japanske ingeniører har forsøgt at opnå både større lastkapacitet, men også bedre stabilitet på vejen. De bedre evner er nået ved at designe en ny, mere stiv ramme med forstørrede side-sektioner og tværbjælker, der er større og tykkere. Off-road evnerne og komfort er også blevet forbedret takket være opgraderede bladfjedre og støddæmpere.

Kabinen er opgraderet med nyt design, nye materialer og en ny trykfølsom skærm. Støjniveauet skulle også være sænket, fordi motorerne er bedre lyddæmpede. Mellem forsæderne mangler gearstangen til reduktionsgearkassen nu, for den nye model har fået en drejeknap, som de fleste andre konkurrenter også har.

Mere power

Der er to nye dieselmotorer, som begge er blevet mindre. Før var der en 2,5-liters og en treliters motor, men nu er de i stedet 2,4 liter og 2,8 liter. Den mindste motor yder 162 hk og 400 Nm, mens den store har op til 179 hk og 450 Nm. Den gamle 2,5-liters motor kunne før kun fås med 5-trins manuel eller automatisk gearkasse, men både den nye ‘lille’ og den store kan fås nu med 6-trins manuel eller automatgear.

Special Forces får ‘usynlig’ pickup

De nye motorer og gearkasser skulle forbedre brændstofforbruget, og adgang omkring motoren er også blevet forbedret, hvilket betyder hurtigere og billigere service.

Større

Udvendigt er den ottende generation visuelt en del anderledes end de foregående generationer. Forlygterne er mere skarpe, det samme er fronten, så Hilux ligner resten af Toyota’s modelprogram. Men det nye design dækker også over, at Hilux faktisk er blevet større. Den nye Hilux er vokset syv cm i længden og to cm i breden. Takket være den nye affjedring, kan Hilux nu trække 3,5 tons, og alt efter model og konfiguration kan den laste helt op til 1.240 kg.

Den nye Hilux kommer til salg i 2016.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *