• Der er vist ingen vej udenom. Vi må i analerne og se, om Toyota har headhuntet designere hos Nissan

  • Men indvendigt taler vi om decideret attraktion. Lækkerier med BMW-inspireret skråtstillet midterkonsol, selv om touchskærmen i midten ser mere praktisk end elegant ud

  • Et frisk og ungdommeligt muskuløst design præger hækken

  • Designelementer fra Auris, Avensis og sågar Aygo går igen i C-HR's indretning

  • Sådan har vi aldrig set en Toyota før. Og var det ikke for frontens særegne design, kunne man godt tro, det var en fejl

Toyota C-HR til den tomme hylde

Med Toyota C-HR kaster verdens største bilproducent sin sæd på hidtil uopdyrket areal. Alt er set før, men med Toyotas navneskilt er den tæt på en revolution

Først købte de sig ind i Subaru og lancerede i samarbejde med den lille nichefabrik sportsvognen GT-86. Så vendte de tilbage til Le Mans i 2012. Sidste år kastede de yderligere en bombe ind i manegen, da de begyndte at købe dieselmotorer hos konkurrenten BMW, fordi de har et bedre produkt, end Toyota selv kunne udvikle for rimelige penge.

Alt sammen sideløbende med PSA-samarbejdet, der ud over mikrobilen Aygo nu også omfatter Toyota Proace efter Hiace, som på disse kanter stadig har næsten kultstatus.
Og nu kommer så Toyota C-HR, en Nissan Juke-lignende egoist-bil, som har fået sit navn efter initialerne til Coupé – High Rider. Altså en højbenet coupé.

Vil frem i verden

Og prøv så lige at få den fordomsfulde hjernehalvdel til at absorbere dette afsnit af pressemeddelelsen:

‘Et design, der appellerer til kunder, som vil frem i verden, prioriterer det unikke, og som ønsker at være først med det nyeste og ikke mindst at vise vejen for andre. For dem vægter særlig god stil, og høj kvalitet er essentielt i deres valg af produkter. Deres bil skal således være med til at afspejle deres personlighed. Lige præcis den type kunder har Hiroyuki Koba, der er chefudvikler af C-HR, haft en tæt dialog med under hele udviklingen af den nye Toyota C-HR.’

Toyota har altså været på visit hos konkurrenterne for at bøffe kunder til den nye café-racer.

Flyers foran Thansen

Den med kvalitet og pålidelighed har for længst bundfældet sig. Den er unødvendig, når der står Toyota på brevpapiret. Og Toyota har jo også haft en serie pletskud i den sportslige afdeling gennem tiderne, men ligefrem at appellere til den poppede del af markedet og nærmest dele flyers ud foran Thansen er nu alligevel nyt.

Ikke desto mindre giver det masser af mening. C-HR vil næppe tage en eneste kunde fra egne rækker. Crossover-segmentet er uopdyrket areal for Toyota. Kun det faktum, at verdens største bilmærke har været så længe om at kaste sin sæd på det, giver en vis fornemmelse af status quo. Men så er det også slut med gamle dage.

Sensuel og moderigtig

Mens Toyotas amerikanske designafdeling har stået for det ydre design, er det den europæiske ditto, der har ført pennen indvendigt.
‘Materialekvaliteten i kabinen er i en hidtil uset høj klasse og kan bedst beskrives som ‘high-tech møder sensualitet og moderigtigt design’, som de så forblommet udtrykker det.

Nytænkte designdetaljer og intuitive løsninger omkranser føreren bag det lækre, bløde læderrat. En stor 8-tommer touchskærm med Toyotas nyeste multimediesystem med mulighed for netopkobling, download af nyttige apps og integration af din smartphone er placeret centralt i kabinen rettet mod føreren.

Op og ned

Et helt nyt todelt forsædedesign kombinerer en slank, sportslig øvre del med en kraftigere og mere komfortabel nederste del, som fremhæves ved brug af forskellige farvetoner, strukturer og mønstre i sædebetrækket og er med til at give optimal støtte og komfort for fører og passager under kørslen.

– Vi har arbejdet på selv de mindste detaljer i kabinedesignet og udfordret standarderne for at skabe et stilfuldt og harmonisk interiør. Vi synes i al beskedenhed, at vi har formået at skabe den bedste interiør kvalitetsfornemmelse, der nogensinde er set i en Toyota, siger Mehmet Fatih Kale, der er senior designingeniør hos Toyota i Europa.

Diamantformet

Der er en tydelig sammenhæng mellem det udvendige og indvendige design. Mange knapper har samme diamant-lignende former som den udvendige designlinje, ligesom diamantformerne går igen i både dørbeklædningen, loftbeklædningen og JBL højttalernes design. Selv i viserne i instrumentpanelet foran føreren.

Ud over det – for Toyota – helt igennem nytænkte og anderledes design byder Toyota C-HR også på innovation til sin klasse med introduktionen af Toyotas nyeste og fjerde generation hybridteknologi. Dermed er der lagt op til en bil, der klarer sig særligt godt i byen med et hidtil uset lavt brændstofforbrug i klassen på gennemsnitligt 27 km/l ved blandet kørsel.

Hybrid og turbobenzin

Årsagen skal findes i den helt nye 1.8-liters benzinhybridmotor, som også netop er introduceret i fjerde generation Prius, og som byder på 122 hk og en historisk høj termisk effektivitet for benzinmotoren på over 40 procent. Det gør, at C-HR som hybridbil kun udleder 85 gram CO2/km og dermed sætter nye standarder for sin klasse.

Det bliver også muligt at vælge Toyotas nye 1.2-liters turbobenzinmotor til C-HR. Turbobenzinmotoren, der yder 116 hk, debuterede i fjor med stor succes i Toyota Auris og vil til C-HR både kunne fås med manuelt gear og trinløst automatgear. I første omgang må vi se langt efter en dieseludgave, men mere og mere tyder på, at Toyota slet ikke har dieselmotorer med i strategien på den lange bane, hvor det i første omgang er hybriderne, der skal gøre verden til et bedre sted.

Lavt tyngdepunkt

Toyota C-HR er bygget på en helt ny platform baseret på den nye Toyota-filosofi TNGA (Toyota New Global Architecture), der handler om at bygge endnu bedre biler på både smartere og mere økonomisk vis. Den nye platform gør, at det trods den hævede siddehøjde har været muligt at sænke tyngdepunktet til gavn for køreegenskaberne, der ifølge Toyota er at sammenligne med lavere biler.
Det glæder vi os naturligvis til at afprøve her på altomvarebiler.dk.

C-HR kommer som standard altid med Toyotas omfattende sikkerhedspakke Toyota Safety Sense, der blandt andet byder på automatisk nedbremsning, hvis der er risiko for en ulykke, vognbaneassistent, automatisk læsning af vejskilte samt automatisk op- og nedblænding af fjernlyset. Derudover er sikkerhedspakken i C-HR også udvidet med adaptiv fartpilot, som selv sørger for at holde afstand til den forankørende, samt automatisk nedbremsning for fodgængere.

576 Watts lydanlæg

Lydmæssigt står C-HR heller ikke tilbage og kan udstyres med et til bilen specialdesignet JBL premium lydanlæg med 8-kanals, 576 Watt stereo amplifier og hele ni højttalere inklusive to nye patenterede JBL subwoofere, der er med til at give en tydelig og lækker lydoplevelse på niveau med lyden i en koncertsal. Det helt nye lydanlæg til C-HR er udviklet i tæt samarbejde mellem JBL og Toyotas ingeniører allerede fra begyndelsen.

Toyota introducerer C-HR i Danmark ved årsskiftet.

2 tanker om “Toyota C-HR til den tomme hylde”

    1. Hej Inger!
      Undskyld det sene svar. Ja, det kan den godt. Med benzinmotor og manuelt gear må den trække 1300 kg, med automatgear 1100 kg, og hybridversionen 725 kg.
      Vh
      Thomas

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *