• Hvis du ser godt efter, kan du se håndtagene til bagdørene. De er godt skjult i en bil, som langt hen ad vejen ser ud til at være skabt til to

  • Langt de fleste C-HR bliver solgt med hybridmotor, og diesel fås den slet ikke med

  • Formerne er meget atypiske Toyota, men på den anden side er de jo også dansk født

  • Gulvet er selvfølgelig fladt og funktionelt i van-versionen, men der er ikke højt til loftet, og skærmkasserne fylder lidt vel rigeligt

  • Midterkonsollen med nogle af markedets bedste kopholdere er ny og fiks

  • Den store skærm i midten er integreret med en aluliste, men den skæmmer det ellers formfuldendte instrumentbord

  • Hvis nogen havde spurgt, kunne vi da godt have fortalt Toyota, at de skulle hyre en dansker til at peppe tingene lidt op

  • Modvægten til C-HR's noget gumpede form er et prangende lygtedesign og masser af detaljer i karossen, men praktisk er det ikke

  • Lygtelooket er tæt på sportsvognen BT-86. C-HR kunne også godt bruge motoren fra den

Toyota C-HR mest for sjov

Den dansk designede crossover Toyota C-HR sender signal på signal med sit smarte design og grønne hybridprofil, men rent praktisk levner den plads til forbedring

Toyota C-HR har det langt bedre end fortjent, hvis man skal tro de artikler, motorpressen af den gamle skole skriver om den. For her får C-HR klø for sin hybrid drivlinje i almindelighed og den trinløse CVR-gearkasse i særdeleshed.

Sådan har det været, siden hybridmotoren første gang så dagens lys i Prius for mange herrens år siden. Men bilkøberne anno 2017 omfavner Toyotas – og andre producenters for den sags skyld – hybridversioner.

Dansk design

Og det er der én helt klar årsag til. Tiden. Vi lever i en tid, hvor vi vil spare på de dyre dråber og fortælle en grøn historie. Både til naboen og til kunderne.

Oven i købet er den designet af den danske bildesigner Stephan Rasmussen, som reklamerne slår så hårdt på, og det gør jo ikke konceptet ringere set med danske øjne.

Må gerne stritte lidt

Men hvad kan den så, Toyotas spændende nye crossover? Ja, for det første kan den sende et trendy signal om, at man er med på det nye; at man gerne vil stritte lidt, som man siger.

På samme tid er den sjov at køre og indrettet med mange sjove detaljer. Ord, vi normalt ikke bruger i sætninger, der handler om traditionelle Toyota’er.

Diesel er yt

Men C-HR kan også fortælle historien om starten på dieselmotorens endeligt. Da Toyota underskrev indkøbsaftalen med BMW om at lægge tyske dieselmotorer i de japanske kvalitetsbiler, var det et signal om, at Toyota vil satse hårdere på hybridteknologien.

Vi får slet ikke dieselmotor i C-HR, og det fortæller os, at Toyota formentlig på sigt er på vej helt væk fra dieselmotoren. Samme besked sendte Volvo forleden, da de bekendtgjorde, at de vil stoppe helt med at producere dieselmotorer. Også Volvo har som bekendt godt gang i hybridteknologien.

Ineffektiv facon

Rent praktisk er den ikke umiddelbart udformet til at rumme hverken masser af familie eller store kvanta pakker på gule plader. Den spændende og sjove facon er ganske enkelt ikke effektiv set ud fra et rummeligt perspektiv.

Så her må du træffe valget: Skal du køre ud ad den slagne vej i en Avensis på gule plader, eller vælger du den mere underholdende C-HR med det frække design og bredstående undervogn og bedre svingegenskaber.

Ren el

Toyota C-HR er med andre ord skabt til nærtrafik og helst i byen, hvor du finder flest mulige tilskuere til den fikse Toyota. Det er også her, den kan smøre et smil på dit ansigt, når den krabber sig om hjørnerne med et overbevisende greb i asfalten.

Det er også her, hybridmotoren kommer til sin ret. Den brillerer ved lave hastigheder, hvor den i perioder kører på ren el og hele tiden aflaster benzinmotoren under igangsætning og acceleration.

Overdådigt bestykket

Oven i købet har den crossoverens høje siddehøjde, som letter ind- og udstigning. Den er med andre ord skabt til en hverdag med mange stop – både privat og på job. Som pizzabil eller korte servicestop er den nærmest ideel – eller til hverdagens indkøb og servicestop i skoler og på daginstitutioner for den sags skyld.

Og det endda til ærlige priser, hvor alle får godt med udstyr med i købet. Japanerne er ellers ikke just kendt for at være rundhåndede med komfortudstyret, men Toyota C-HR er overdådigt bestykket helt fra de billigste udgaver, som du kan læse mere om i artiklen fra den internationale presse-præsentation.

Økonomisk bybil

I praksis betyder det, at Toyota C-HR kan bide skeer med betydeligt billigere konkurrenter, hvis du skal til at hælde tilsvarende udstyr i dem. Og så får du endda svært ved at finde sammenlignelige konkurrenter, hvis du er på jagt efter en bybil, der kan præstere over 20 km på literen.

Alternativt kan du vælge den med 1,2-liters turbobenziner under hjelmen. Den er det kloge valg, hvis du har et stort kørselsbehov og meget motorvejskørsel. Her kommer hybridmotoren til kort.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *