• C-HR er en rigtig kørebil med præcise køreegenskaber, men der mangler lidt power

  • Heller ikke Toyota har knækket koden med at få integreret de store touchskærme naturligt i instrumentbordet

  • Den ligner en slet skjult kopi af Nissan Juke, men dimensionerne er mage med Qashqai og Seat Ateca

  • De store baglygter er en del af Toyotas design-identitet, men de er snittet midt over, så det ikke er gået ud over åbningen

  • Nogenlunde sådan kommer varerumme til at tage sig ud

  • Selve urene er kendt Toyota fra Prius, men alt udenom er nyt

  • Man er tilbøjelig til at give Toyotas danske pressechef ret, når han kalder interiøret for det mest vellykkede nogensinde i en Toyota

Toyota C-HR – crossover uden GTI

Toyota C-HR er bygget på samme platform som Prius, men i modsætning til Prius' vandkæmmede målsætning om at redde verden skal C-HR være lækker i storbyjunglen, mens den gør det samme

Altomvarebiler.dk i Madrid:

Toyota C-HR skal være en af de bærende modeller i porteføljen. Det kan synes en kende ambitiøst med C-HR’s erklærede målgruppe taget i betragtning:

‘En mand eller en kvinde på 25-40 år, enten single eller bor sammen med sin partner og har ingen børn. Vedkommende er storforbruger af de sociale medier, har et godt og vellønnet job og prioriterer design, kvalitet og det unikke. Vedkommende er med på det sidste nye og viser vejen for andre.’

Sidst med det nyeste

Markedsføringen vender vi tilbage til senere. Først ser vi lige på selve bilen. Segmentet er det nye C-Crossover, som er den hurtigst voksende klasse i Europa. Her fører Nissan an med sin kreativitet og følges tæt af japanske, koreanske og franske kollegaer – og Seat for den sags skyld.

På det seneste er også tyskerne kommet godt med, men det med at være først med det sidste har aldrig stået højt på Toyotas prioriteringsliste. De kører hellere et par år mere på træningsbanen for at være helt sikker på, at alle stumper holder, før de smider deres ‘nyheder’ på markedet. Og sådan er det også med Toyota C-HR.

Tunge drenge

Den ligner en Nissan Juke, men med dimensioner som Nissan Qashqai og Seat Ateca er den en hel klasse større. Motorerne er den kendte 1,2-liters turbo med 116 hk eller hybrid-motoren fra Prius.

De vil altså bide skeer med de tunge drenge, og helt konkret vil de køre fra dem med sportslige køreegenskaber og besnærende design. Og så er vi for alvor ovre i nyhedsgenren for de japanske konservative.

Kortere og bredere

Platformen deler Toyota C-HR med Prius. Akselafstanden er lidt kortere, mens sporvidden er blevet lidt større. Det lyder som en mægtig idé, hvis man vil score højt på de sportslige kvaliteter. Og det gør Toyota C-HR.

Vi kørte nogle hundrede kilometer på landevej og bakkerne i og omkring Madrid, hvor Toyota havde lagt presse-præsentationen. Og bilen viste sig at være en særdeles positiv overraskelse.

Tårnhøjt bundudstyr

Interiøret er på én gang kompakt og rummeligt. Der er albuerum, men det lave tag og mørke bagsæde gør kabinen til en lusket hule, hvor singlen eller det smarte par uden børn rigtigt kan se smarte ud.

Udstyrsniveauerne er et kapitel for sig, men det laveste starter tårnhøjt. Adaptiv fartpilot, tozonet klimaanlæg, Toyota Touch 2 og Toyota Safety Sense, som ellers har været ekstraudstyr til en høj pris, er alt sammen standardudstyr lige fra bunden. Det samme er 17-tommers alufælge, bakkamera, LED kørelys, regnsensor og lidt til.

Lidt flere skillinger

Vælger du højere udstyrsniveauer, bevæger du dig mere over i design-detaljerne, hvor målgruppen forventes at lægge lidt flere skillinger.

Der er altså lagt i ovnen til, at de gamle kunder kan være med på en teknisk avanceret model til indstigningspris, mens den store volumen skal sælges på prestige og signalværdi.

Masser af hybrid

Toyota forventer at lægge hybridmotor i 70 procent af alle C-HR, samt at 95 procent af alle kunderne vil spendere ét af de to højere udstyrsniveauer med sort tag, kromlister, premium indtræk, interiør-styling og et liderligt blåt kabinelys.

Det adskiller jo C-HR fra traditionelle Toyota-værdier; og af samme årsag har den fået en bogstavkombination som navn i modsætning til resten af flokken, mens udstyrsvarianterne hedder C-enter, C-hic og C-ult. (Ja, der skal altså være bindestreger).

Effektivitet over effekt

Man siger, at en ny bil er et sted mellem 18 og 36 måneder undervejs. Toyota C-HR har været på tegnebrættet siden 2010, og i 2012 gik det seriøse udviklingsarbejde i gang. Det er også derfor, hybridteknologien, som de ellers slår sig højt op på, kan virke bedaget i forhold til konkurrenternes plugin-hybrider, som Toyota konsekvent undsiger.

Men Toyota har hele tiden satset på hybridteknologien som en måde at spare brændstof på, mens alle andre i langt højere grad sørger for, at elmotoren kan bidrage til max effekt og sportslige præstationer, når det er ønsket.

Sportsligt potentiale

C-HR er langt mere kørebil, end vi er vant til fra Toyotas hånd. Den er lidt lavere og med lidt større frihøjde end Prius, hvilket bidrager til en mere dynamisk profil. Men styringen og affjedringen bringer et smil frem på læben. En præcis og bastant fornemmelse bliver formidlet op gennem røv og rat, så man får lyst til at tage næste sving med lidt større fart.

Der er bare ikke kræfter til lidt mere fart. 1,2 turbo er død ved lave omdrejninger og bliver stakåndet, når den nærmer sig det røde felt. Som cafe-jumper og til hverdagskørsel er den fin. Det samme er hybriden, som dog leverer noget mere power fra det gule lys. Men langt fra nok til at leve op til C-HR’s sportslige potentiale.

Klassisk luksusposition

Og så er vi tilbage til markedsføringen. Netop det moderne, digitalt højtråbende menneske med en mobiltelefon permanent monteret den ene hånd og de helt rigtige accessories på samtlige tilværelsens nøglepositioner er på ingen måde uovervejet fra Toyotas side.

Toyota har en efterhånden klassisk luksusposition i både det danske og det internationale marked, hvor gamle kunder er tro mod mærket for dets ry for kvalitet og pålidelighed – men absolut ikke for noget moderne og banebrydende.

Gamle mænd og ruskindslapper

– Hvis vi som brand ikke formår at sælge biler til et ungt publikum, som ser på andet end kvalitet, som vore gamle kunder er loyale imod, så taber vi kampen om kunderne i det lange løb, siger direktør i Toyota Danmark, Frank Okoisor.

Så det meget skarpt formulerede kundesegment er altså et helt bevidst valg for at distancere sig fra kedelige gamle mænd med ruskindslapper på albuerne og en Toyota.

Mangler en GTI

Priserne starter på 289.000 med lille turbomotor og 321.000 med hybridmotor. Det kan lokke traditionelle kunder til at smide en check (gammel betalingsform, som stadig er savnet i visse kredse, red.) alene på mistanken. Men det unge, tjekkede publikum skulle nok have haft en 250-hestes øjenåbner til at slæbe dem ind i butikken.

Toyota C-HR er en eklatant fornøjelse at køre. Indretning og udstyr er også på et besnærende niveau. Det samme er priser og design. Men man kan ikke lade være med at tænke på, at Toyota har glemt at stramme kæden, før de fyrede deres spændende og dynamiske crossover af. De har testet den i udholdenhedsløb på Nürburgring, men de topmodellen har en max-effekt på 122 hk.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *