• Toyota er klar til at introducere en brintbil allerede i 2017

  • Brintbussen kan bruges i nødstilfælde til at levere strøm

Toyota vil håndtere katastrofer med brintbus

Toyota er klar med en brintbus i 2017, som også kan fungere som nødkraftværk i tilfælde af katastrofer

Toyota satser hårdt på morgendagens teknologi – brint. De har allerede introduceret personbilen Mirai, og allerede fra 2017 er de klar til at sælge en brintbus. Toyota Fuel Cell Bus kører udelukkende på strøm produceret af et brændselscelleanlæg, der anvender brint. Energiproduktionen udleder kun vand.

Det amerikanske militær vil køre på brint

I alt er der ti tanke, som tilsammen rummer 600 liter brint. Til sammenligning indeholder en Mirai kun 13 liter. Alligevel lover Toyota, at tankene kan fyldes på 10 minutter, og rækkevidden skulle være 200 km. Brændselscellen producerer strøm til to elmotorer, der tilsammen yder 306 hk og 670 Nm. Hvad der er mere interessant, specielt for et naturkatastrofe-plaget land som Japan, er, at bussen i nødstilfælde kan bruges som nødkraftværk.

Energikapaciteten omsat fra brint til strøm svarer til 235 kWh. Til sammenligning bruger en gennemsnitlig dansk familie 431 kWh per måned, så der burde altså være strøm til at holde vigtige installationer kørende en stund.

Det koster brintbilen dig

Dyr teknologi

Al den avancerede teknologi er dyr, specielt fordi Toyota er en af de producenter, som er forrest, når det kommer til brintbiler. Toyota Fuel Cell Bus koster således næsten 6,6 millioner kroner. Derfor er Toyota også relativt sobre i deres bud på antallet af solgte busser. Allerede næste år vil to busser blive indsat i Tokyo, og det japanske firma håber at have solgt 100 eller flere brintbusser inden sommer OL i Tokyo i 2020.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *