Toyota Auris med downsized motor

Premierenyhed med ændret profil og en lille ny turboladet benzinmotor

For købere af mindre varebiler er der flere nye modeller i vente, og en af dem præsenteres i disse dage på Toyota-standen ved det internationale motorshow i Genève. Toyota Auris står med et nyt eksteriør med LED-lys for og bag og både som 5-dørs hatchback og stationcar.

Godt skærmet

Bag det ændrede ydre byder den nye Auris på en opgraderet kabineindretning med forbedret komfort og mulighed for at vælge en variant med Toyotas Touch 2-system og 6,1-tommer TFT-skærm – det er standard fra og med den mellemste udstyrsvariant.
Midt i synsfeltet foran førerpladsen sidder en 4,2 tommer TFT-farveskærm placeret mellem speedometer og omdrejningstæller, hvorpå der vises kørselsdata.
Vælger man sin Auis med Toyota Safety Sense bliver informationerne fra dette ligeledes vist på farveskærmen.

Kommer i sensommeren

Samtidigt er kombinationen af elektronisk regulerede sikkerhedssystemer udvidet og suppleres af nye benzin- og dieseldrevne motorer med reduceret brændstofforbrug og CO2-udslip.
Dertil kommer afsmitningen fra Toyotas udvikling omkring hybrid-teknologien, og passer fint til det danske marked, idet hver tredje solgte Toyota Auris i fjor var en hybrid-variant – Danmark er vist på vej mod en bredere mobilisering med mere miljøvenlige biler.
Ligesom den nye Avensis produceres Auris på Toyotas engelske fabrik i Burnaston, og forventes på gaden herhjemme i sensommeren.

1,2 liter med punch

Teknisk præsenteres den nye Auris med bl.a. en nyudviklet benzinmotor på 1,2 liter og boostet med en turbolader, en nyhed der slutter sig til markedets voksende udbud af downsizede motorer som alternativ til motorer med samme ydelse, men større slagvolumen – eller den eksisterende benzinmotor på 1,3 liter.
Den lille benzindrevne turbomotor yder 116 hestekræfter og har et maksimalt drejningsmoment på 185 Newtonmeter ved 1.500 omdrejninger i minuttet.

Toyota køber motorer hos BMW

Fabrikkens gennemsnitlige normtal for blandet kørsel er 22 kilometer per liter.
For hele motorprogrammet til Auris gælder, at det opfylder kravene i den nye Euro 6-norm for miljøbelastende udslip.
Alternativerne er dels den kendte dieselmotor opå 1,4 liter med 90 hestekræfter og et drejningsmoment på 205 Newtonmeter samt et normtal på 29,4 kilometer per liter og et CO2-udslip på 89 gram per kilomete og dels en ny BMW-produceret dieselmotor på 1,6 liter til afløsning af Toyotas hidtidige dieselmotor på 2,0 liter.

Hybrid-version med forbedret normtal

Med hybrid-teknologi kommer man i den nye Auris endnu længere end før på en liter brændstof, ida det gennemsnitlige normtal er opgivet til 28,6 kilometer per liter og med et CO2-udslip på kun 79 gram per kilometer. Det sidste er til dels opnået ved udformningen af bilens aerodynamiske profil og anvendelse af dæk med lav rullemodstand.

Udvidet sikkerhed

Hvad det sikkerhedsmæssige angår stiller Auris op med en såkaldt Safety Sense-pakke, der bl.a. omfatter Pre-Collision System, som registrerer forankørende trafik og reagerer med automatisk aktivering af bremsesystemet, dersom der opstår risiko for sammenstød.
Systemet er aktiv ved hastigheder mellem 10 og 80 kilometer i timen, nemlig i det hastighedsområde, hvor hovedparten af den slags kollisioner indtræffer.
Dertil kommer systemer til genkendelse af afmærkninger på kørebanen, overvågning af og advarsel mod utidige vognbaneskift ligesom hovedlygterne automatisk blænder ned for fjernlyset i forhold til modkørende trafik.

Toyota Avensis skifter profil

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *