• Toyotas lærlinge lærer blandt andet at komme ud, hvor erhvervskunderne er - som her på Roskilde Dyrskue

  • Der er 17 elever under uddannelse på Toyota Academy. Her det første hold årgang 2016

  • Anders Tystrup, pressechef i Toyota Danmark, fortæller om baggrunden for Toyota Academy

  • Forhandlerne er allerede begyndt at efterspørge flere elever til salgslokalerne

Toyota Academy er en kæmpe succes

Erhvervssælgere ved jo godt, der er rift om dem. Derfor lavede vi Toyota Academy, fortæller pressechef i Toyota Danmark, Anders Tystrup

Egentlig ville Toyota Danmark vente med at tage stilling til et eventuelt andet hold på Toyota Academy. Uddannelsen tager tre år, men allerede nu efter et enkelt år ser det ud til, at der skal gang i rekrutteringen igen.

– Vi har et hold kørende nu, og det var egentlig planen, at vi skulle køre det færdig, før det næste bliver startet. Men lige nu overvejer vi faktisk at starte et mere, for der er stor interesse for det blandt forhandlerne, siger pressechef i Toyota Danmark, Anders Tystrup.

Der er rift om dem

– I bund og grund handler det om, at det er svært at finde egnede erhvervssælgere i branchen i dag. De kompetente erhvervssælgere, der findes, de ved jo godt, der er rift om dem. De kender deres markedsværdi, forklarer Anders Tystrup om baggrunden for at etablere deres helt egen uddannelse af varebilssælgere.

Headhunting-kultur

Derfor foregår der en stadigt voksende headhunting-kultur i dette lille hjørne af bilsælgerbranchen. Forhandlerne stjæler erhvervssælgere fra hinanden, og lønningerne til den gode af slagsen stiger og stiger.

 

– Hvis man skal ud og hverve eksisterende erhvervssælgere, så hænger det til sidst ikke sammen, så tanken om at starte vores egen Toyota-skole lå lige for.

Sagen i egen hånd

Men der er også andre årsager til, at Toyota og Peugeot har valgt at tage sagen i engen hånd. De dygtige sælgere er svære at finde, og det hænger til dels sammen med, at faget er i forandring.

– En erhvervssælgers rolle har ændret sig ret markant i forhold til, hvordan den så ud for bare nogle år siden. Før i tiden dukkede erhvervskunderne op i butikkerne, når de skulle have ny bil. Det var meget enkelt. I dag skal man selv opsøge salget, og det foregår også andre steder end hos selve kunden. De sociale medier er for eksempel vanvittigt vigtige. Det er her, de skaber mange af de relationer, som giver gode resultater på sigt.

Hænderne i bolledejen

De unge salgstrainees, som Toyota kalder sine lærlinge, er allerede godt med på de platforme, hvor netværket skabes og plejes. Men de skal også ud og have hænderne i bolledejen og kapre kunderne der, hvor kunderne er og mødes.

– For eksempel var der flere salgstrainees med på Roskilde Dyrskue, som er et godt eksempel på et sted, hvor vi skal være til stede med vores varebiler. Der er masser af lokale arrangementer rundt omkring i Danmark, hvor det giver mening at deltage.

God investering

Skolen startede i 2016, så det er endnu for tidligt at sige noget om målbare resultater.
– Vi kan ikke kæde elevernes uddannelse sammen med vores stigende varebilssalg. Men om et par år vil investeringen helt klart tjene sig hjem. Det er der slet ingen tvivl om.

– Forhandlerne taler jo sammen, og de, der ikke har elever, hører jo om de gode resultater fra deres kollegaer, og de, der har en elev på skolen, vil i mange tilfælde gerne have flere. Så på den måde er det allerede nu en stor succes.

Egne erfaringer

Bilimportørernes egen uddannelse af erhvervssælgere er stadig i sin opstart. Ingen andre har erfaringer, man kan trække på, så Toyota Academy må gøre sine egne. Og det ser positivt ud.

– Efter et år har vi allerede rigtigt gode erfaringer med det. Det er nogle ekstremt passionerede elever, vi har.

Mesterlære

Ligesom det er tilfældet med Peugeots nye erhvervssælgeruddannelse, bliver eleverne ansat til et praktikforløb hos en forhandler, så det i princippet foregår meget i stil med en traditionel mesterlæreplads.

– De bliver kastet lige ud i det fra starten. Man starter på skole samtidigt med, at man er blevet ansat af en forhandler, som man er fast tilknyttet fra starten.

Teori og praktik

Toyota Academy ligger på Als, hvor elever fra hele landet mødes til uddannelsens teoretiske del, der hører til et uddannelsesforløb på tre år.

– Hos os er der ti moduler, eleverne skal igennem sådan rent skolemæssigt. Det bliver til omkring 70 undervisningsdage i løbet af de tre års forløb på skolen på Als. Resten foregår ude hos forhandlerne i praktik, forklarer Anders Tystrup.

Uden for landets grænser

Ud over at være ansat hos en forhandler, så er de også et hold unge mennesker, der bliver rystet sammen og blandt andet kommer rundt i organisationen u, så de får en fornemmelse af, hvad Toyota er. De har blandt andet lige været en tur til én af Toyotas fabrikker i Nordfrankrig.

Kun mænd

Alle 17 elever på Toyota Academy er mænd. Der er ingen kvinder, og det er ikke fordi, de ikke vil have dem.
– Vi fik faktisk ansøgninger fra kvinder, men selve udvælgelsen er faktisk ret omfattende. Man kommer til en optagelsesdag, hvor man både taler med folk fra Toyota Danmark og forhandlerne.

– Så danner man sig et indtryk af kandidaterne; om det nu er nogen, der vil egne sig til det her job. Nogle er bedst til at sidde ved et skrivebord, andre er gode til at sparke døre ind med træsko på, og vi skal bruge en kombination af de to med hovedvægten på sidstnævnte.

Kvinder næste gang

Ingen af dem, der blev ansat, er altså kvinder. Men det kan jo være, det kommer i næste omgang, siger Anders Tystrup.

– Man skal have talegaverne i orden og ikke være bange for at gå ud og tale med folk, man ikke har mødt før. Når vi ansætter dem, skal vi mærke, at der er en eller anden form for passion i dem.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *