• Volkswagen T-Prime Concept GTE er et nyt kæmpe-koncept fra Volkswagen.

  • Kabinen domineres af en 12 tommer skærm og en buet 15 tommer trykfølsom skærm i midterkonsollen.

  • Samlet er der 381 hk fra en 2-liters benzinmotor og en elmotor.

  • T-Prime Concept GTE er 17 cm længere end VW Touareg.

Touaregs nye storebror

VW har præsenteret en ny kæmpe hybrid-SUV, der bliver større end Touareg og proppet med teknik

Volkswagen har netop præsenteret et nyt koncept, som skal munde ud i en SUV, der placerer sig over Touareg, som er mærkets hidtil største model. T-Prime Concept GTE hedder modellen, og GTE er Volkswagens måde at sige, at der her er tale om en hybridmodel – en ting som tyskerne satser stærkt på for tiden.

Porsche og VW tilbagekalder SUV’er

Modellen er baseret på MLB-platformen, som også den nye Audi Q7 og Bentleys voldsomme SUV, Bentayga, er baseret på. Benzinmotoren er en 2-liters firecylindret rækkemotor med 250 hk og 370 Nm, der er koblet sammen med en 135 hk stærk elmotor via en 8-trins automatgearkasse og et firehjulstræk med spærredifferentiale. Til sammen skulle der være 381 hk og 700 Nm. Det skulle være nok til at sende den store bil fra 0 til 96 km/t (60 mph) på seks sekunder og videre til en topfart på 223 km/t. Rækkevidden på strøm er opgivet til at være 50 km fra det 14,1 kWh store batteri.

Lokum

Der er ingen tvivl om, at T-Prime Concept GTE er det, man vil beskrive som et stort lokum. Modellen måler 506 cm. Til sammenligning er en Touareg kun sølle 489 cm, altså 17 cm kortere. Men det er i virkeligheden ikke det, der imponerer mest ved den kæmpe SUV. For den har nærmest alt i udstyr – bortset fra sit eget lokum.

VW Tiguan GTE koncept

Mest iøjnefaldende er et digitalt instrumentbord, som udgøres af en 12 tommer skærm, der viser alle bilens vigtige informationer. Ved siden af stjæler en 15 tommer trykfølsom og buet skærm al opmærksomhed. Bag forsæderne findes en 9,6 tommers skærm, hvor blandt andet de to separate bagsæder kan betjenes sammen med klimaanlægget.

T-Prime Concept GTE skal ses som en del af Volkswagens offensiv på fronten. Hvornår og hvordan den ender i endelig produktionsform, ved vi endnu ikke.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *