• Tom Fords TopGear-projekt: En Mitsubishi L200 ombygget til "Pre Runner"

  • Ombygningsprojektet kan følges på Facebook og på TopGears hjemmeside

TopGears vildeste pickup

Mitsubishi L200 lægger krop til Tom Fords ultimative monster-truck - en 'Pre Runner' til offroad-motorløb

“Project Swarm” er kodenavnet på et TopGear-project, der har forvandlet en Mitsubishi L200 til noget, der ligner virkeliggørelsen af en drengerøvsfantasi.

Drengerøven er Tom Ford, der er medredaktør på bilmagasinet TopGear. Den vilde pickup har netop været udstillet på Birmingham Motorshow i England.

Destination Afrika

Men hvad vil han så egentlig vil med den mildt sagt opsigtsvækkende pickup?

“I’m going to actually build a vehicle specifically for a little trip I have in mind. And the L200 is the base car…” skrev han i en tidligere update om projektet og tilføjede, at det bliver et sted med masser af sand – sandsynligvis Afrika.

En “Pre Runner”

Den ombyggede L200 er en  såkaldt “Pre Runner”. I et motorløb benyttes en “Pre Runner” af teamet til at gennnemkøre etapen, inden selve løbet går i gang. Dette foregår i en bil, der kan klare strabadserne, men som også er nogenlunde komfortabel.

I et ørkenløb eller offroad-løb benytter teamet “Pre Runneren” til at spotte og skaffe sig overblik over kritiske steder på etapen – som f.eks. fremspringende klipper, store sten og dybe huller.

Bilens motor er i de fleste tilfælde en standardudgave af produktionsmodellen, mens undervognen som regel er modificeret ganske kraftigt.

I samarbejde med en ingeniør

Tom Ford fortæller, at han altid har haft en svaghed for offroad-racere og hele det univers, som disser biler er en del af. Ombygningen er foregået i samarbejde med ingeniør Ralph Hosier, som er lederen i det tre-mands team, der stod for den tekniske side af ombygningen.

– Jeg er mere designer end ombygger, og gennem forløbet har Ralph grinet og afvist nogle af mine forslag, skrev Tom Ford.

Flyvinge som ladtop

Karrosseriet er forsynet med en konstruktion af styrtbøjler, der forbinder kabinedelen med laddelen. En del af en flyvinge er dronelandingsplads foruden at være ladtop, og udover to reservehjul står der en motoriseret mountainbike på ladet.

Store dæk på passende monstrøse fælge er et must. Ekstra fede skærmkanter og nye differentialer er der også kommet til – og ikke mindst skal hjulophængene har været igennem en seriøs ombygning.

Kofangerne er røget af – for looket’s skyld – og så er der monteret offroad-lir som f.eks. trækspil og masser af ekstra lys. Grænsen for ombygningen bestemmes af, hvad der er lovligt for en bil, der er godkendt til at køre på offentlig vej

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *