• Jeep Grand Cherokee SRT Red Vapor Limited Edition ser hurtig ud – men den bliver snart 'lillebror'

  • Jeep søgte allerede sidste år om at kunne få varemærket Trackhawk

  • Jeep arbejder på en Grand Cherokee-model med hele 707 hk. Den vil i såfald blive endnu mere potent end denne SRT-udgave med 475 hk

To års garanti og 707 hk – mød Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Kampen om flest heste er hård blandt de store SUV'er, men Jeep er på vej med et trumfkort

Porsche har længe haft en heftig SUV – Cayenne Turbo S har hele 570 hk. Englændere derimod bryder sig ikke om at stå i skyggen af Tyskland, så de har netop præsenteret Range Rover Sport SVR med 550 hk. Der skal altså hård på brystet, hvis man vil gøre indtryk i denne liga, og det ved Jeep, som pusler med en ny model, kaldet Grand Cherokee Trackhawk.

Jeep-chef: ”Mit blod koger, når jeg ser en Range Rover”

Heldigvis har man nogle ret specielle motorer på lager i Fiat Chrysler-koncernen, som ejer Jeep. Koncernen bygger nemlig Dodge Charger Hellcat – det er specielt Hellcat-navnet, der er interessant. Det betyder nemlig, at der under hjelmen findes en 6,2 liters V8’er med kompressor og, hold fast, 707 hk og 845 Nm. Og den motor kommer sandsynligvis også under hjelmen på en version af Grand Cherokee – Jeep Grand Cherokee Trackhawk. Med så mange kræfter skulle Jeep’en gerne kunne runde 96 km/t. (60 mph) på under fire sekunder. Sådan bliver det i hvert fald, hvis man skal tro det amerikanske magasin Car And Driver.

Asfalthøgen

Jeep arbejder allerede med modelbetegnelsen Trailhawk til deres varianter, som er særligt udstyret til offroadkørsel. Men en hidsig hot rod-variant kommer med alt sandsynlighed til at hedde Trackhawk – Chrysler har i hvert fald søgt om at kunne bruge Trailhawk-navnet som varemærke.

Jeep har allerede i dag en hurtig asfaltkæmpe med tilnavnet SRT. Den har en 6,4-liters V8’er, som yder 475 hk. Den vil formentlig fortsætte, men som ‘lillebror’.

Problemet

845 Nm er ikke noget, man spøger med, og der er formentlig lige nu et par ingeniører i Jeep’s afdeling for gearkasser og aksler, som sveder ekstra meget. Der er nemlig reel en risiko for, at de 707 hk smadre differentialer og gearkasse. Derfor kan det være, at Jeep vælger at begrænse effekten i de lavere gear eller helt droppe firehjulstrækket.

Jeep Cherokee stritter og strutter

Uanset hvad, så er der en ny spiller på vej i ligaen for super-SUV’er, og det bliver svært at forestille sig, at der er nogen, der kan trumfe en fabriksbil med garanti og 707 hk. Car And Driver forudser, at Trackhawk rammer amerikanske tankstationer fra midten af 2016.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *