• Mercedes nye motor hedder OM 654. Den er både lettere, stærkere og mere økonomisk.

Taxa-motoren taber sig

Mercedes er stolte – deres nye dieselmotor er både mere besparende, stærkere og lettere

Når Mercedes præsenterer en ny motor, vedkommer det os alle – specielt når det er den motor, der skal erstatte den gamle 2,1-liters dieselmotor, som efterhånden ligger i alle danske taxaer. Den gamle motor lå i stortset hele modelrækken pånær de allestørste modeller, og det samme kommer til at gælde for den nye.

OM 654 følger den efterhånden klassiske disciplin – downsizing – så motorstørrelsen skrumper fra 2,1-liter til  to liter. Til gengæld vokser effekten på 220 cdi-modellerne fra 170 hk til 194 hk og momentet er hele 400 Nm til rådighed fra 1.600 til 2.800 o/min. Samtidigt er motoren blevet mindre forslugen, så den nu bruger 13 pct. mindre diesel pr. km.

Mercedes laver Hulk-udgave af Sprinter

I den kommende E 220 cdi, som kan gøre alle taxachauffører vilde af begejstring, betyder det, at 0 til 100 km/t er overstået på bare 7,3 sekunder, topfarten er 240 km/t, og forbruget med 9-trins automatgear er 25,6 km/l.

Alu-kur

OM 654 er Mercedes’ første firecylindrede motor, og det giver et markant vægttab. Den gamle 2,1-liters motor vejede 202,8 kg, mens den nye vejer 168,4 kg – det er mange Big Mac’s på vej hjem fra byen.

Den udødelige soldat – Mercedes G-klasse fortsætter

Den nye motor har både fjerde generations commonrail-indsprøjtning og det, Mercedes kalder Nanoslide, som er en særlig belægning af cylindervæggene, som er med til at give den effektive forbrænding. Mercedes lover også, at den nye motor har færre vibrationer og mindre støj.

For de varebilsinteresserede lover Mercedes, at motoren både kommer til forhjulstrækkere, baghjulstrækkere, firehjulstrækkere og i varebiler som Vito.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *