• Fy, fy, fy – kører du også med tagbagagebærer? Det koster samfundet dyrt, når vi alle gør det.

  • Alene amerikanerne brugte 378 mio. liter brændstof bare på at flytte tagbagagebærere rundt.

Tagbagagebærer koster millioner af liter brændstof

Sidste år brugte amerikanerne over 378 mio. liters ekstra brændstof på grund af tagbagagebærere

Hvis du ofte kører rundt med stige, lægter eller andet udstyr på taget, så kan det være, du skal genoverveje. Den slags koster nemlig ekstra. I USA har man regnet på, hvor meget ekstra brændstof det egentlig har kostet på et år, at folk kører rundt med en tagbagagebærer eller tagbøjler og boks – og det er ikke noget lille tal. Ifølge det amerikanske forskningsinstitut National Renewable Energy Laboratory, brugte amerikanerne sidste år over 100 mio. gallons brændstof eller 378 mio. liter bare på at skubbe tagbagagebærere gennem luften. Og det er et regnestykke, som kun er udført på lette køretøjer, altså ikke varebiler.

Rigtigt dæktryk er vigtigt – især på de varme dage

Det amerikanske forskningsinstitut vurderer, at tagbagagebærerne står for 0,8 procent af det samlede brændstofforbrug for lette køretøjer i USA. Forbruget bliver selvfølgelig dårligere, fordi en genstand som en tagbagagebærer ‘fylder’ i vinden, og afbryder de ellers grundigt udformede linjer, som moderne biler og varebiler har. Bare ved 50 km/t betyder det meget, hvor aerodynamisk bilen er, og derfor anslår National Renewable Energy Laboratory også, at en tagbagagerbærer kan sænke forbruget med op til 25 procent. Så der kan faktisk være penge at spare, næste gang du tanker, hvis du gider at hive stigen af, når den ikke bruges.

Kom ud i det fri med Mitsubishi L200

Endnu værre i fremtiden

Ifølge Yuche Chen, som er forsker ved National Renewable Energy Laboratory, vil antallet af tagbagabærere stige i fremtiden. Faktisk forventer han, at brugen af dem vil stige med 200 procent i USA frem mod 2040. Derfor foreslårNational Renewable Energy Laboratory, at man fra lovgivernes side laver regler for producenterne af tagbagagebærere og inddeler dem efter, hvor strømlinede de er, i kategorier som vi kender fra eksempelvis dæks støjniveau og rullemodstand.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *