• Kodiaq er Skodas første SUV, og til forskel fra søsteren Tiguan fra Volkswagen, har den plads til syv personer.

  • Kodiaq sluger 720 liter med sæderne oppe. Med sæderne lagt ned, er der plads til op til 2.065 liter.

  • Kodiaq bliver spydspidsen i Skodas amerikanske eventyr, og på sigt kan vi formentlig også få en tjekkisk pickup.

Tadaaa – Skoda Kodiaq smider endelig sløret

Ikke mere kamuflering, ikke flere skæve eller snigende billeder – nu har Skoda endelig afsløret SUV'en Kodiaq

Skoda er nok dem, der har forventet mest af deres nye SUV – Kodiaq. Det er den første SUV fra mærket, og med Skodas vanlige sans for det praktiske, skal den nok slå igennem både hos børnefamilier i Europa og i Kina. Så det er forståeligt, at det tjekkiske mærke glæder sig til at få modellen på gaden, og i PR-afdelingen har man været gået i selvsving over modellen, som gang på gang er blevet teaset. Første gang, vi skrev om den, var tilbage i december 2015, og siden da har vi set både forlygterne, bilen kamufleret og til sidst interiøret. Men det er først nu, Skoda har løftet sløret for den færdige bil.

Endelig: Her er Skoda Kodiaq – næsten

Modellen er baseret på MQB-platformen, som også den nye Volkswagen Tiguan er bygget på, men Skoda Kodiaq vil fra starten kunne fås med syv sæder. Generelt lader det til, at Skodas ingeniører først og fremmest har prioriteret plads, og den 4,7 meter lange bil sluger fra 720 liter, med fem siddepladser, til 2.065 liter med sæderne lagt ned. På krogen må Kodiaq trække op til 2.500 kg med den kraftigste diesel, firehjulstræk og DSG-gearkasse.

Skoda-simpelt

Vi har tidligere skrevet om den nye kabine, der, som de øvrige Skoda-modeller, har et simpelt, men lækkert interiør. Laveste udstyrsvariant får en 6,5 tommer skærm i midterkonsollen, mens største udstyrsvariant får en otte tommer skærm, som blandt andet kan vise bilens ydersider ved terrænkørsel.

Mød Skoda Kodiaq – indefra

Motorerne kendes fra resten Volkswagen-programmet, så mindste benzinmotor er en 1,4-liters Tsi-motor med enten 125 hk eller 150 hk. Skal der flere benzinkrikker til, kommer der også en 2-liters TSI-motor med 180 hk og 320 Nm. Til dem, der insisterer på diesel, findes samme 2-liters motor med 150 hk og 320 Nm op til 190 hk og 400 Nm.

Kunderne kan vælge mellem en 6-trins manuel gearkasse eller 6- eller 7-trins DSG-gearkasse, forhjulstræk eller firehjulstræk. Kodiaq kan også fås med Adaptive Dynamic Chassis Control (DCC), som justerer undervognen efter forskellige forhold.

Kodiaq kommer til salg fra starten af næste år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *