• Ser det bekendt ud? Trafikverkets nye el-projekt ligner de gamle københavnske sporvogne. Den store forskel er, at Scania-lastbilen ikke er bundet til præcis denne vejstrækning.

Sverige introducerer den ‘elektriske vej’

I Sverige har man startet tests med elektriske lastbiler, som får strøm direkte fra vejen – herhjemme plejede vi at kalde dem sporvogne

I Sverige har man begået en ‘kejserens nye klæder’. Sådan kan det i hvert fald se ud ved første øjekast. Fra d. 22 juni har man nemlig startet tests af to projekter for elektrificering af den tunge trafik. Det ene minder i mistænkelig grad om de gamle, danske sporvogne.

Norge dropper diesel- og benzinbiler i 2025

Det drejer sig om to kilometer motortrafikvej ved Sandviken, nord for Stockholm, hvor man har installeret strømførende ledninger i 5,4 meters højde, som vi kendte det i gamle dage i Københavns gader. En speciel hybrid-Scania er så udstyret med en form for strømførende antenne, som opsamler energien fra de overhængende ledninger. På taget er der en strømleder, som sender 750 volts jævnstrøm til hybridsystemet.

Men til forskel fra de gamle sporvogne, kan lastbilen sagtens bevæge ud på andre veje takket være dens dieselmotor. Og når den skal kobles til igen, kan det ske med op til 90 km/t.

Fossilfri i 2030

Ideen med de to pilotprojekter er at accelerere udviklingen mod fossilfri transport, et mål Sverige vil opfylde i 2030, og det er en ting, at nå det med almindelige personbiler, men et helt andet med den tunge trafik, som skal kunne transportere mange tons varer rundt.

Holland forbyder røgen

Det andet projekt har få det smarte navn eRoad Arlanda, og det adskiller sig ved, at lastbilerne her får strøm fra en skinde i vejen. Selve vejen er også to km lang og forbinder Arlanda lufthavnen ved Stockholm med et industrikvarter.

Indtil videre er de to elektriske veje afskærmet fra øvrig trafik og skal indsamle vigtige informationer om elektrificeret tung transport frem til 2018.