• Svenske Freevalve lover en forbedring i effekt på næsten 50 procent, men samtidig laver brændstofforbrug.

  • Fordi Freevalve-motoren mangler knastaksler, er den mere kompakt og lettere.

Svensk supersportsvogn vil redde benzinmotorens fremtid

Koenigsegg vil redde benzinmotoren med Freevalve – der er ingen knastaksel, men der er 47 procent højere effekt og 15 procent bedre brændstoføkonomi

Svenske Koenigsegg har ikke meget med varebiler at gøre. Superbilsproducenten laver nogle af verdens hurtigste og dyreste biler, men alligevel er de interessante her. Sideløbende med at de har lavet sportvogne i kulfiber, har de også drevet virksomheden Freevalve siden 2000. Nu er det datterselskabet så klar til at vise frugten af deres arbejde – en benzinmotor uden knastaksel.

RAV4 Hybrid på grøn kost

I Freevalves design er der en masse fordele ved at stryge knastakslen. Først og fremmest er Freevalve-motoren ganske potent. Faktisk har den turboladede 1,6-liters motor, som introduceres i kinesiske Qoros nye model, 47 procent højere effekt sammenlignet med en traditionel 1,6-liters motor. Den har også 45 procent mere moment, og alligevel går den 15 procent længere på literen. I tørre tal betyder det 230 hk og 320 Nm.

Keep it simple

En traditionel forbrændingsmotor er faktisk vældig kompliceret, blandt andet fordi indsugnings- og udstødningsventiler skal åbnes af en knastaksel med en given forhøjning. Alt efter formen på knastakslen, åbnes ventilen, og det kan både bestemme, hvor meget bundtræk motoren har, forbrug og topeffekt. Knastakslen drives rundt af en tandrem eller knastkæde, og det gør motoren endnu mere kompleks.

VW skærer 30.000 jobs for at få råd til elbiler

Men alt det kan Freevalve udelade, for i stedet bruger de pneumatiske løftere, som styrer ventilerne med lufttryk. Det gør en 1,6-liters motor 70 mm kortere, 50 mm lavere og 20 kg lettere. Men fordi ventilåbningen ikke er begrænset af en mekanisk knast, så motoren kan i princippet giver masser af bundtræk ved lave omdrejninger, og når der er behov for det, kan motoren justeres til høj ydelse ved højere omdrejninger.

Ifølge Koenigseggs ejer, Christian von Koenigsegg, så er det Freevalve en måde at fremtidssikre benzinmotoren på.

– Vi er nu et skridt tættere masseproduktion af Freevalve-teknologien, men det er også samtidig det første babyskridt mod at reducere CO2-udledningen. Denne vigtige reduktion vil blive boostet med den endelige udbredt anvendelse af Freevalve-teknologien i bilindustrien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *