• Ny Vitara er 12 cm kortere end den gamle, men der er 250 cm mellem akslerne, så pladsen i kabinen er blevet lidt bedre på trods af de mindre ydre mål

  • Infotainment med spejling af smarrtphone er nyt i Suzuki, og topmodellen Exclusive har desuden navigation indbygget

  • Mini Range Rover. Vitara vil - og skal - skille sig ud som en ægte lille SUV, hvis den ikke skal træde lillesøster S-Cross, som den deler platform og teknik med, over tæerne

  • Når der er tre forskellige urskiver at vælge imellem, så ved man, at der er gået gør-det-selv-pynt i den

  • En klart mere klædelig bagdel end forgængerens. Varerummet bag smækken er på 1120 liter

  • Ratbetjent radio med Bluetooth og aircon er standard i alle udstyrsniveauer

  • 40 forskellige farvekombinationer samt mulighed for at vælge farve til en række detaljer skulle sikre Vitara-ejere mod at møde alt for mange kopier på vejene. Også selv om Suzuki når sit danske salgsmål på 2000 biler om året

  • Træerne vokser ikke ind i himlen. Suzuki Vitara er stadig en økonomisk overkommelig bil, men der skal ikke mere end et kulørt frontpanel til at løfte niveauet adskillige grader

Suzuki Vitara vender tilbage til rødderne

Den nye Suzuki Vitara kommer til Danmark i næste måned. Den er fuldstøndigt genopfundet og klar til nye tider

Altomvarebiler.dk i Lissabon:

Kan du huske den oprindelige Vitara? Den med styrtbøjle og ståpladser til permanentede 80’er-unge. Den udviklede sig stille og roligt til en tung dinosaurus i takt med opsvinget, der sluttede med folkets politisk korrekte pegefinger i begge øjne med finanskrisen i 2008. Salget af SUV’en, som var en af Danmarks absolut bedst sælgende bilmodeller, gik fuldstændigt i stå fra den ene dag til den anden, da gulpladeafgifterne blev skruet op i nattens mulm og mørke.

Siden har den levet en kummerlig tilværelse i marginalernes skygger.

Men nu genopstår den med eftertryk. Med samme dyder som forgængeren, der nåede at blive solgt i 30.000 eksemplarer i Danmark siden 1996. Bare tilpasset tiden.

Suzuki har i sjette generation genopfundet Vitara.

Minus 500 kilo

Og tiden dikterer familievenlige, letfordøjelige, mellemklasse SUV’er og crossovere, der kan konkurrere med almindelige femdørs hatchbacks på pris, lavt forbrug, miljøhensyn og politisk korrekthed.

Og så har Vitara endda tabt sig 500 kilo i forhold til den gamle Vitara, så den nu har en startvægt på kun 1295 kilo med dieselmotor.

På mange måder er den Suzukis tilbagevenden til egne kernedyder, men samtidigt er det en balancegang i den nye verden. For Vitara og Grand Vitara – sågar Grand Vitara XL7 – har alle dage været et budget-venligt alternativ til traditionelle SUV’er. Det skal den stadig være. Men segmentet er blevet mindre og mere effektivt set ud fra moderne dyder.

Fiat dieselmotor

Og så er det præget af de seneste ti års crossovere, som blot er en nuance fra de offroad-agile SUV’er. Så for ikke at komme til at træde sin egen succesrige crossover, S-Cross, over tæerne, har Suzuki stillet skarpt på adskillelsen med en anelse større frihøjde og et markant Vitara-design, som faktisk nemt kan anskues som en lille Range Rover.

De to biler er nemlig bygget på samme platform og har identiske motorer.

Det er stadig de to 1,6-liters motorer med hver 120 hk, der trækker slæbet. Benzineren er stadig den lidt stakåndede sugemotor med et beskedent drejningsmoment på 156 Nm, mens dieselmotoren fra Fiat, som nu også er blevet til Euro6-motor, præsterer 320 befriende stærke Newtonmeter.

Turbo på vej

Benzinmotoren kan synes forældet i en tid, hvor turbo og mindre slagvolumen er det nye sort, men den skulle stadig præstere over 18 km/l med forhjulstræk og 17,5 med firehjulstræk. Og så med fremtrins gearkasse.

De tal bliver lidt lavere, hvis man vælger den med den sekstrins automatgearkasse, der kommer til omkring august.

Senere vil forlydender vide, at Suzuki barslet med en turbo-motor, som skulle pifte programmet lidt op.

Den vil udgøre et rimeligt alternativ til den bundstærke dieselmotor, som kan hive op til 25 km ud af hver liter dieselolie.

DSG til dieselmotoren

Det rygtes, at en dobbeltkoblings-gearkasse er på vej til dieselen, hvilket vil være en rigtigt god nyhed for Suzukis kunder. Rigtigt mange pendlere er begyndt at prioritere en effektiv automatgearkasse til deres dieselbiler.

Indvendigt er der udelukkende Suzuki-genkendelighed i indretningen. Der er en del designelementer, du kan vælge i forskellige farve, så du kan ’personalize’ din Vitara. Men når du kan vælge mellem tre forskellige urskiver til uret mellem luftdysserne, så ved du, at de bare leger med detaljerne.

Hundai-premiere på fornyet ix35

Renault Kadjar til undsætning

Vigtigste nyhed er faktisk infotainment-systemet med syvtommer touch-skærm. Det har mirrorlink til smartphone, så du kan styre din mobil via skærmen.

Højt bundniveau

Vitara fås i tre udstyrsniveauer.

Lige fra indgangstrinet Comfort er der rat-betjent radio med Bluetooth, syv airbags, aircon, multijusterbart rat og elruder hele vejen rundt. Den kommer til at koste fra omkring 130.000 kroner plus moms med benzinmotor.

Næste udstyrstrin bliver Active, som får fartpilot, infotainment-system, læderrat, klimaanlæg, bakkamera og varme i sæderne. Det bliver formentlig Vitaras volumenmodel.

Radar-bremse og adaptiv fartpilot

Topmodellen får desuden Radar Brake Control, som bremser automatisk ved hjælp af radar-sensorer samt adaptiv fartpilot. Den får også navigation, indtræk i læder/ruskind, P-sensorer for og bag samt en række komfort-detaljer.

4×4-versionerne får Suzukis eget automatiske firehjulstræk med fire indstillinger; Auto, Snow, Sport og Lock.

Suzuki Vitara kommer på markedet i slutningen af april. Priserne for dieselmodellerne er ikke forhandlet på plads endnu.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *