• Mercedes har opfrisket deres store SUV, som nu hedder GLS.

  • GLS er den største model i sin klasse. Lastrummet måler over to meter.

  • GLS får desværre også den 'påklistrede' skærm, som nu måler otte tommer.

SUV’ernes luksuslimousine får nyt navn

Mercedes prøver navnelegen på sin største SUV, som samtidig bliver mere sikker

Mercedes allerstørste SUV kender vi som GL-Klassen, og den er så stor, at man ikke burde kategorisere den som SUV, men i stedet som en mellemstor lystyacht. Den store bil måler 16 fod eller over fem meter, og så kalder Mercedes den selv for ‘SUV’ernes svar på S-Klassen’. Det er Mercedes aller-ypperste luksuslimousine, og det forklarer også, hvorfor firmaets navneleg har rykket rundt på modelbetegnelsen for GL.

Den skal bygges af Nissan – men det bliver en ‘rigtig Mercedes’ alligevel

Mercedes har nemlig besluttet sig for, at alle SUV-modeller fremover skal hedde GL, mens næste bogstav anfører, hvilken modelserie bilen tilsvarer. ML hedder altså fremover GLE, fordi den er SU-udgaven af E-klassen, og GL, som jo er en S-Klasse til godsejere, fremover kaldes GLS.

Så langt så godt. Men Mercedes har samtidig brugt chancen til at give GLS et mindre facelift, som først og fremmest gør den store bil mere sikker. Vigtigst af alt er COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS nu standard. Det er det, vi herhjemme bare kalder automatisk nødbremsesystem, og som er nødvendigt, hvis bilmodellen skal have topkarakter i Euro NCAP. Den store bil får også Crosswind Assist, som vi kender fra Sprinter og STEER CONTROL, som i tilfælde af en undvigemanøvre øger styreudslaget.

Lystbåden

Mercedes praller med, at GLS er mere rummelig end nogen af SUV-konkurrenterne i de højere luftlag. Selv som personbil, må den laste 815 kg, og lastrummet måler op til 212 cm i den store båd.

Faceliftet har indvendigt givet en ny skærm, som måler otte tommer, men som er den ‘påklistrede’ slags, som ser ud som om, Mercedes-designerne har glemt, at der skulle være plads til en skærm, og derfor har placeret den ovenpå instrumentbordet. Et nyt rat, internet og en touchpad er blandt de andre nyheder.

Den udødelige soldat – Mercedes G-klasse fortsætter

Udvendigt er ændringerne også små. Forlygter og grill er ændret og det samme er baglygterne. Har du din egen oliebrønd, kan du glæde dig over, at AMG-versionen nu har 585 hk. Ellers er der en GLS 500 med en biturbo V8’er med 455 hk eller GLS 400 med en turbo-V6’er med 333 hk. Den der giver mest mening herhjemme er nok GLS 350 d med en 3-liters diesel med 258 hk og 620 Nm.

Der er endnu ingen danske priser, men den gamle model startede ved 786.601 kr. for van-udgaven.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *