• Mokka kan med den nye 1,6-liters diesel trække 1500 kilo mod 1200 med den gamle 1,7'er

  • Opel Insignia sælges med en dieselandel på 83 procent, så det er ikke underligt, at Opel satser hårdt at være med helt fremme med den bedste nye teknologi

  • Den nye Insignia 2.0 CDTI må trække op til 1800 kilo mod 1600 med den gamle motor

  • Opel har en plan om at introducere 17 nye motorer frem til 2018. 2.0 CDTI 170 hk er den sjette i rækken

  • Der er langt mere spræl i den nye Insignia diesel, end der var i den gamle. Den har ganske enkelt ændret personlighed og fået et stort smil om læben

Super-motor fra Opel

Aldrig før er ikke-eksisterende fejl blevet rettet med så godt resultat. Opels nye udgave af 2.0 CDTI er topklasse

Altomvarebiler i Dublin:

I årevis har Opels chefer og ingeniører trukket på skuldrene, når egne kunder – og dem, der senere blev til konkurrenternes kunder – har sagt til dem, at deres dieselmotorer lyder som skramlende hakkebrætter.

Massimiliano Sala, der er Assistant Chief Engineer på den nye 2.0 CDTI, indrømmer med et stort italiensk grin, at hos Opel lytter man da så sandelig til sine kunder.

– Vi har gjort et stort arbejde med at nedbringe vibrationer og støj fra motoren. Det er rigtigt, at vi har haft problemer med, at vores dieselmotorer støjer, men det er løst nu, siger han.

En helt ny verden

Sidste år præsenterede Opel den nye 1.6 CDTI med 110 og 136 hk i Opel Meriva. Den motor kommer nu også i Opel Mokka, som vi også havde lejlighed til at prøve i det bakkede landskab omkring Dublin. Det er en helt ny verden i forhold til den gamle 1.7 CDTI.

For den første nye diesel i Rüsselsheims store model- og motoroffensiv har med alublok, balanceaksler og en hel bunke små forbedringer vist sig at være med helt i toppen af sin klasse.

Dobbelt bundkar

I går præsenterede Opel deres nye udgave af deres eksisterende 2.0 CDTI, som kommer i både Insignia og Zafira. Den har fået nye balanceaksler for at minimere vibrationer, akustisk isolering, hvor det er nødvendigt, og selv bundkaret er helt nyt. Det har fået dobbeltbund med en støbt alubund øverst og en almindelig bund nederst i almindelig plade.

Også det er for at mindske støj- og vibrations-gener.

Lige så god som biturbo

Før, vi kørte en tur i en Insignia med den nye toliters diesel, forklarede Massimiliano Sala, at den med en ny single-turbo har fået en momentkurve, der er helt mage til den gamle biturbo, indil den når de maksimale 400 Nm.

Peugeot 308 SW på vinderkurs

Jeep Wrangler – bonderøv på bytur

Det er opnået ved at skifte den normale vakuumstyrede turbo ud med en elektrisk åbnemekanisme, som reagerer meget hurtigere og dermed minimerer turbotøven.

Vandkølet turbo

Samtidigt har den fået vandkøling i eget lukket kredsløb for at holde temperaturen nede i den hurtigt-roterende turbo, der spinder med op til 270.000 omdrejninger i minuttet.

Og så til køreoplevelsen:

Sammanligner man med den gamle 163-hestes Insignia, så er det så forskellige som nat og dag. Den nye har fået syv ekstra heste, men det har ikke været målet med den, og det er heller ikke det, man oplever. Derimod oplever man en motor, som reagerer meget hurtigere, som trækker helt problemfrit fra lige over 1000 omdrejninger.

Mere underholdning

Alt i alt en meget mere levende og underholdende motor end forgængeren med uændret forbrugstal.

Den nye 2.0 CDTI kommer på markedet i løbet af foråret. Det samme gælder for Mokka 1.6 og Zafira 2.0 CDTI.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *