• Du kan sætte dit personlige præg på detaljen med for eksempel én af ti forskellige forprogrammerede farver i displayet. Man behøver ikke at vælge lyserød, og den skifter altid til rød, når EyeSight aktiveres og nødbremser

  • Subaru har et skidt ry for deres mangel på design, men der er klare dynamiske tendenser i næste generation af Outback

  • Varerummet er vokset med 122 liter og anhængervægten med 100 kg, så der nu kan være 1800 kg på krogen

  • Vi har prøvekørt en forproduktion i Skåne, der er så ny, at vi måtte køre rundt på svenske prøveplader. Heldigvis er bagklappen fjernbetjent i denne denne Summit-version, så vi ikke kom til at røre dem

  • Åbn døren i den nye Outback og tjek den nye stue ud. Så konkurrencedygtig har du aldrig fået den før. Læder eller ej

  • Touchskærm, mirrorlink til overførsel af mobilens display og et langt mere gennemført design er alt sammen standard i ny Outback

  • Matsort interiørbeklædning omkring gearstangen og lidt mindre aluminium løfter helhedsindtrykket

  • Vælg X-Mode, og Outback tager med dig ud ad alle slags underlag med maksimal fun-faktor

Subaru Outback – med digital styr på sikkerheden

Subaru har begået en ny, større og bedre Outback med et overdådigt sikkerhedsudstyr som standard

Subaru har siden 1972, hvor de indførte deres efterhånden legendariske symmetrisk firehjulstræk, brugt store ressourcer på at lade bilernes kvalitet, sikkerhed og pålidelighed tale for sig selv.

Alt sammen indbygget i de solide japanske biler med stolte rally-traditioner.

Men over de seneste år er det som om, de har indset, at uden nymodens teknologi går det bare ikke. Hvis man satser på traditionelle dyder, bliver man glemt i vores digitale tidsalder.

I næste generation af topmodellen Outback kommer sikkerhedssystemet EyeSight i tredje generation med større overblik og flere forbedringer, som gør det nemmere at omgås.

Stereokamera

Rækkevidden af de to farvekameraer – som de omtaler som ’stereokamera’ – er øget fra under 100 meter til mellem 150 og 180 meter. Dermed har systemet bedre følelse med kommende forhindring og kan gribe ind tidligere, hvis du ikke er opmærksom på forankørende.

Stereokameraet kan nu også filme i farver, så det kan registrere røde bremselygter og reagere på det.

En anden forbedring er, at EyeSight nu kan bremse bilen ned til nul fra 50 km/t, hvor det før var op til 30 km/t. Men systemet reagerer og bremser fra alle hastigheder, så hvis det ikke helt kan undgå kollision, vil det under alle omstændigheder kunne reducere effekten af et sammenstød.

ATV fra WRX

Men det er ikke EyeSight, der gør en Subaru mere sikker. Det kan kun hjælpe med at koordinere og aktivere alle de eksisterende systemer som ESP, ABS, EBD etc.

Nyt i Outback er, at EyeSight at den har fået Active Torpue Vectoring, som vi kender fra rally-ikonet WRX STI, hvor den ved at bremse et eller flere hjul – for det mest de to inderste – hjælper bilen med at dreje skarpere og dermed helt forhindre et sammenstød.

Volvo XC90 uden sløring

Subaru Viziv har fire motorer

Når du kører mod en forhindring, som EyeSight har opfanget, vil Active Torque Vectoring reagere på dit ratudslag og hjælpe dig med at foretage undvigemanøvren.

Det er også blevet mere komfortabelt at foretage en overhaling med den aktive fartpilot aktiveret. Nu begynder den at accelerere i samme øjeblik, du aktiverer blinklyset, så man ikke kommer til at ’holde’ i overhalingsbanen i flere sekunder, mens man venter på, at systemet reagerer.

Men det bedste er

Men det bedste er nu alligevel, at Subaru har valgt at gøre det til standard på alle udstyrsvarianter af den nye Outback, som kommer på gaden til marts.

Vi har været en tur i Skåne, hvor importøren, Subaru Nordic, havde fået fem eksemplarer af en forproduktion hjem til demonstration og uddannelse af medarbejdere.

Stille forrude

Og det er helt klart en bedre Outback, de har begået.

Den er blevet lidt stivere i opbygningen. Subaru har udnyttet det til at give Outback lidt mere præcise styreegenskaber. Ikke at den gamle savnede præcision i styretøjet, så en anden mulighed havde været at lade det komme komfort- og støjniveauet til gode.

Støjen i kabinen er dog sænket mærkbart; blandt andet ved hjælp af en ny laminat-forrude, der dæmper vindstøjen en smule bedre.

Kun automatgear

Den nye Outback fås udelukkende med automatgearkassen Lineartronic, Subarus uopslidelige milliongear.

For et tækkes utilfredse bilanmeldere og kunder, der savner at kunne skifte selv og mærke automatgearet arbejde, har Subaru indlagt seks forprogrammerede trin til benzinmotoren og syv til dieselversionen.

Det er en gammel nyhed, men det bliver mere nødvendigt at forholde sig til den ’manuelle del af det, når nu rally-eksperterne fra Subaru fratager deres kunder den manuelle mulighed.

For udgangspunktet med trinløs gearkasse, som i Subarus tilfælde både tøjler og formidler kræfterne fra deres momentstærke motorer med overbevisende autoritet, er formentlig den mest komfortable gearkasse på markedet.

Betryggende og sportsligt

Man mærker ganske enkelt ikke gearskiftene, for der er ikke nogen. Men med de indlagte ’trin’ kan føreren skifte semiautomatisk på paddle-kontakterne bag på rattet og på den måde få en mere sportslig køreoplevelse.

Det er ikke helt så hurtigt som DSG. Men mere pålideligt.

Og ikke helt så rally-sjovt som de knaldende automatgear fra BMW’s og Alfa Romeos sportsvarianter.

Men man får valgmuligheden, og det er bestemt betryggende, når man har brug for alle hestene på én gang ved for eksempel overhalinger.

X-Mode

X-Mode er en indstilling, der gør bilen mere sportsligt indstillet, så du kan få en fest ud af en tur i sne, mudder, grus eller hvad du nu vælger at flippe ud på. Det skruer ned for ESP’en, vælger et lavere geartrin og fordeler kræfter 50/50 mellem for- og baghjul. Det aktiverer også Hill Descent, som hjælper dig gnidningsløst ned ad stejle og glatte bakker i terrænet.

Konservativt forbrugstal

Den kommer i første omgang kun med en enkelt benzinmotor, som ikke nyder den store interesse blandt kunderne. Her i Europa er det fortrinsvis dieselboxeren, der er populær, og siden de lagde Lineartronic-gearkassen bag dieselmotoren er den helt dominerende på vores side af Atlanten.

Ikke desto mindre er den blevet opgraderet til Euro6 miljønormen og har fået 175 hk at gøre godt med. Brændstoføkonomien er opgivet til 14,3 km/l, hvilket nok er lidt optimistisk.

At dieselmotoren har et officielt forbrug på 16,4 km/l er snarere konservativt og decideret realistisk at opnå ved daglig kørsel.

Vi vender naturligvis tilbage med en test, når Outback kommer til Danmark til foråret.

Større

Indvendigt er der blevet fire centimeter længere mellem sideruderne, mens de ydre dimensioner kun er vokset med 2,5 centimeter.

Varerummet er blevet 122 liter større, så der nu kan mases 1848 liter pakker ind bag skillevæggen.

Priserne starter på 560.000 for en 175-hestes benzinmotor på hvide plader og 600.000 kroner for en Boxer-diesel i Base-version.

Gulpladepriserne er ikke regnet ud endnu, så vi må nøjes med tommelfingerreglen om halv pris plus moms – plus en sjat.

 

Udstyr i Base-versionen:

EyeSight III Driver Assist
LED forlygter
Bak-kamera
Håndfri Bluetooth
X-Mode
To-zone automatisk klima
DAB steroe-anlæg
Syv-tommer touchscreen
10-vejs elektrisk justerbart  førersæde

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *