• Selv i det rigtige lys og i en flatterende vinkel er det tydeligt, at Subaru stadig ikke smider flest penge efter et design, der passer de europæiske bilkøbere

  • Mantraet: Permanent symmetrisk firehjulstræk giver det bedste vejgreb

  • Alt er indrettet med et praktisk formål. Ergonomisk perfektion med adaptiv fartpilot og alt muligt andet hi tech. Og læg så lige mærke til de pragtfuldt rummelige kopholdere foran midterarmlænet

  • Praktisk bred bagsmæk. Det har den været siden forrige årtusind

  • Selv med forhistorisk store hjulkasser er der 108 cm mellem dem og samlet 1,85 kubikmeter varerum til rådighed i Outback

  • For det utrænede øje er det her bare et skrummel af en stationcar. For Subarus loyale kunder er det indbegrebet af evig automotiv kærlighed

  • Den designerfri fabrik er nået langt siden midten af 90'erne med deres indretning

  • Eye-Sight har to kameraer, der fungere som to øjne, så de i fællesskab kan bestemme afstanden til forhindringer og give besked om, at bilen skal bremse

Subaru Outback – mandens basale behov

Selv om den ikke hører til i den billige ende, har Subaru stadig svært ved at nu ind til de feminine værdier. Den er praktisk og rå

Subaru insisterer på at blive ved sit koncept med Boxer-motorer, symmetrisk firehjulstræk og uopslidelig fleksibilitet. Som om ordsproget ‘Skomager, bliv ved din læst’ er blevet et mantra for dem.
Og de følger det slavisk. Ingen undtagelser. Ingen genveje.

Alene det at eksportere biler falder Subarus folk unaturligt. For eksempel måtte deres europæiske importører og forhandlere slås i årtier for at få dem til at bygge en dieselmotor. Den slags bruger man ikke i Japan.

To pedaler

Og i USA, hvor Subaru brøler fremad over alle underlag og afsætter mere end halvdelen af alle de biler, den japanske fabrik kan spytte ud, har de heller ikke den store forståelse for vores særheder med oliebrændere og tre pedaler.
Slet ikke efter VW-skandalen, men det er en helt anden historie.

Outback er på mange måder Subarus filosofi i en nøddeskal. Men den er også dokumentationen for, at de absolut ikke er afvisende over for nytænkning. Få formår som Subaru at forfine deres mekanik med ny teknologi.

Computerstyret offroad

For eksempel kan du sublimere det permanente firehjulstræks i forvejen fine offroad-egenskaber ved at trykke på knappen med X-Mode, der automatisk holder en konstant hastighed på vej ned ad bakke og fordeler kræfterne bedst muligt mellem hjulene på glat og udfordrende underlag.

Alt sammen ved at en computer koordinerer motor, gearkasse, firehjulstræk og bremser, så føreren uden de store anstrengelser kan styre med rat og speeder. Resten klarer X-Mode, så det hele virker utroligt enkelt. Men der foregår rigtigt meget under hjelmen, mens du ser rigtigt offroad-ekspert-agtig ud bag rattet.

Kvalitet, fleksibilitet og fremkommelighed

Subaru vil helst sætte Outback op mod BMW 5, Audi A6 og Volvo V70, som alle kan fås til omtrent samme priser for tilsvarende udstyrede og motoriserede modeller – med tohjulstræk.

Vælger du én af konkurrenterne med firehjulstræk, stikker priserne af for dem.
Men hvorfor storsælger Subaru så ikke i Danmark? Grundlæggende fordi Subaru er Subaru. Al fokus ligger på kvalitet, fleksibilitet og fremkommelighed.

En hel generation

Der er ingen 500-hestes topmodeller, og designet er ikke helt på niveau med for eksempel deres tyske modstykker.
Outback er med andre ord en ægte mandebil; henvendt til vildmanden med udendørs aktiviteter som de primære punkter i kalenderen. Subaru forsøger at gøre ham opmærksom på, at hans familie sørme også kan have glæde af den uopslidelige japaner, men de står over for en veritabel holdningsændring af en hel generation af bilkøbere.

Levorg – oprør i Golfklassen

For sikkerhedsmæssigt og teknologisk er den fuldt på højde med konkurrenterne. Et godt eksempel er Eye-Sight, som opdager forhindringer både på motorvej og i bytrafikken og bremser op, så ulykker forhindres eller minimeres.
Også infotainmentsystemet Starlink hænger glimrende sammen med nutidens smartphone-dominerede verden og er helt på højde med andre fabrikaters løsninger.
Men komforten bærer stadig en smule præg af, at det praktiske har den højeste prioritet i fremstillingen af en Subaru.

Priserne

Priserne for Ouback van starter på 299.900 kroner plus moms for en 2.5i Base (348.317 kroner med moms).
Den topudstyrede Summit koster 344.900 kroner eks. moms og 400.059 kroner med.
Lineartronic gearkasse er standard på Outback.

Fuld skrald i din Mercedes Vito

Vil du hellere have den med dieselmotoren 2.0D, må du smide 20.000 kroner oveni. Plus moms. På forbruget er der ikke den store gevinst ved Boxer-dieselen. Den kører kun et par km længere på literen ifølge fabrikkens opgivelser, så der skal spoles nogle km ind for at indhente merudgiften. Men i virkeligheden ved vi, at dieselmotorer har det med at levere noget bedre end en stor benzinsluger.

Hurtigere diesel

Det store drejningsmoment på 350 Nm er allerede klar ved 1600 omdrejninger, så den vil tilbringe en langt større del af sit arbejdsliv i det grønne område, mens benzinmotoren skal bruge mange flere omdrejninger. Og netop momentet er med til at trække den hurtigt i gang, så den faktisk er hurtigere end benzinmotoren fra 0-100 km/t, hvor den bruger 9,9 sekunder mod benzinerens 10,2.

Når alt det er sagt, så har Subaru det bare med at bygge nogle hårdtarbejdende og frem for alt pålidelige motorer, og i dette tilfælde er præstationerne så tæt på hinanden, at det udelukkende er kundens kørselsbehov og personlige præferencer, der gør forskellen.

 

 

Fakta:
Subaru Outback 2.5i Summit:
Motor: 2498 ccm, B4 benzin
Ydelse: 175 hk / 235 Nm
0-100 km/t: 10,2 sekunder
Topfart: 198 km/t
CO2: 161 g/km
Forbrug: 14,3 km/l
Pris: 344.900 kroner plus moms (400.059 kroner)
Billigste: 299.900 kroner plus moms (348.317 kroner)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *