• Akselafstanden er på 265 cm og lægger sig midt i mellemklassen

  • Motoren er en 1,6-liters boxer, som nedstammer fra den 240-hestes 2.0 turbo i lige linje

  • Varerummet bliver på godt 1400 liter

  • Hvor Legacy var ved at udvikle sig til en poleret Karl Kedelig, har Levorg fået meget mere kant

  • Profilen er rigtigt motorvejsdynamisk med sin lange og let skrånende taglinje. Læg mærke til, hvordan Subaru holder fast i en lidt høj streg på motorhjelmen for at gøre den lidt mere muskuløs

  • Lidt større end forgængeeren er Subaru Levorg, selv om den udelukkende var tiltænkt det asiatiske marked, hvor den gennemsnitlige benlængden er lidt kortere end end i Europa

  • Interiøret er til at kende fra den øvrige søskendeflok, men ak. Touchskærmen er rykket ned, så man skal flytte blikket længere væk fra trafikken for at følge med på GPS'en. Det ligner et unødvendigt tilbageskridt

  • Luftindtaget til turboluften er tilbage, efter det har været væk fra både XV og Legacy

Subaru Levorg – Europas arv

Den nye Subaru Levorg er en rummelig sportskombi med et prisvindende design - designet til japanere

Subaru holder kæphesten højt. Det skal være uopslideligt praktisk og uimodståeligt sjovt at køre Subaru. Altså transport og terræn, hvis du forstår. Således også med den længe proklamerede nyhed, Levorg, der kommer til Danmark senere på året.

Men også kun lige på et hængende hår. Levorg afløser Legacy, men egentlig skulle den slet ikke have være til Europa.

Rummelig mellemting

Undervognen kommer fra sportsvognen Subaru WRX STI. Subaru Levorg kombinerer det bedste fra to verdener og gør det med ét slag inspirerende at køre i en praktisk hatchback. Levorg er en anelse mindre end tredje generations Subaru Legacy og lægger sig størrelsesmæssigt omkring en VW Golf.

Den er praktisk indrettet og rummer hele 522 liter bagage med bagsæder og godt 1400 på gule plader.

Take it or leave it

Under hjelmen har Subaru Levorg en 1,6-liter turboboxer med 170 hk og 250 Nm. Motoren stammer i lige linje fra den kraftfulde to-liters boxer, der sidder i Forester XT.

Den findes ikke med andre motorer. Faktisk skulle den oprindeligt kun sælges i Asien, men Subarus europæiske importører har presset på for at få den hertil. Det var en lang, diplomatisk kamp, som mundede ud i, at japanerne gav sig. Til gengæld må Europa så nøjes med Levorg på japanske præmisser.
Det vil sige: med en enkelt benzinmotor og kun automatgear. Take it or leave it.

God kombi

Gearkassen er en seks-trins Lineartronic, som kan betjenes semiautomatisk via paddles ved rattet. Forprogrammerede geartrin giver god føling med accelerationen fra den symmetrisk 4×4-undervogn. Alt det kender vi allerede fra Forester og Outback, hvor det gør livet bekvemt og sportsligt for Subaru-førere.

Dailys scoop

Med den iltre nye 1,6’er bliver det næppe mindre underholdende. Samtidigt holder drivlinjen forbruget nede på 14,5 km/l.

Styrer for dig

Interiøret i Subaru Levorg er bygget omkring et sæt skålformede sæder og et D-formet rat, som er hentet direkte fra WRX STI. Styringen er præcis og neutral, og Active Torque Vectoring understøtter førerens ønsker ved at sende bilen i den retning, som rattet drejes. Også når det kniber lidt med vejgrebet.

Udviklingsingeniørerne hos Subaru har i det hele taget strakt sig langt, når det gælder om at forebygge uheld. Levorg 1.6 GT S har som første Subaru SRVD (Subaru Rear Vehicle Detection). Et radarbaseret system, som holder øje med den blinde vinkel og advarer ved fare. De samme sensorer anvendes til RCTA (Rear Cross Traffic Alert), som aktiveres, når bilen sættes i bakgear. Systemet scanner bag bilen og advarer om tværgående trafik.

40 ud af 40

Levorg får også adaptivt fjernlys, som automatisk blænder ned ved modkørende trafik. Læg dertil automatisk nedblænding af bakspejl samt aktivering af havariblinket ved en kraftig nedbremsning.

Subaru Forester gør dig til en bedre offroad-kører

Den japanske NCAP-organisation har tildelt Subaru Levorg den højeste rating – 40 point ud af 40 mulige – for sin overordnede sikkerhed. Derudover har Japan Industrial Design Promotion (JDP) præmieret bilen med “Good Design Award 2014”.

Priserne

Subaru Levorg – navnet er afledt af LEGACY REVOLUTION TOURING – bliver lanceret i Danmark til oktober. Priserne begynder ved 454.900 kroner på hvide plader.
Varebilerne koster fra 253.900 kroner plus moms (41.190) til 284.900 kroner plus moms (45.898).

 

Fakta:

Subaru Levorg 1.6 GT:
Længde:                          469 cm
Bredde:                            178 cm
Højde:                              148,5 cm
Akselafstand:                   265 cm

Motor:                              1,6 l 4-cyl. boxer med direkte indsprøjtning, turbo og intercooler
Effekt:                              170 hk @ 4800-5600 o/min
Moment:                          250 Nm @ 1800-4800 o/min
Brændstofforbrug:           14,5 km/l
Emissioner:                     159 g / km
Tophastighed:                  210 km/t
0-100 km/t:                      8,9 sek

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *