• Volvo XC60, Golf 4Motion, Audi A4 Quattro med flere kan se frem til en interessant konkurrent i Subaru Levorg

  • Interiøret er noget mere hyggeligt og langtursindbydende, end vi har været vant til fra de Fuji Heavy Industries-byggede Subaru'er

  • Hvis det ikke var for størrelsen, kunne Levorg såmænd snildt gøre det ud for en faceliftet Legacy stationcar, men den hører altså til i den mindre mellemklasse

  • Der er masser af WRX STI over den glubske front. Subaru vil ikke afsløre noget som helst om det europæiske motorprogram, så vi ved ikke, om motorhjelmen bliver modereret til en eventuel dieselmodel

Subaru Levorg bliver vild – og rigtig

Subaru er så småt ved at zoome ind på, hvad andre sælger biler på. Den nye Levorg skal bide skeer med firehjulstrækkere i Golf-klassen

Levorg er første produktionsmodel på Subaru nye modulplatform, som også danner fundamentet for Impreza. Den afløser på sin vis Legacy, som i bund og grund er identisk med Outback – bare med lavere frihøjde.

Legacy fortsætter i Sedan-udageven med fire døre i USA men udgår helt i Europa.

Levorg har kørt i Japan siden sidste år og kommer på Europæisk asfalt til efteråret.

Foreløbigt vil Subaru ikke ud med noget officielt, men vi ved, at den i hvert fald kommer med den nye 1,6-liters turbobenzin med 170 hk og 250 Nm. I Japan – som fortsat ikke forstår noget som helst af Europas forkærlighed til dieselmotorer – fås den også med den vilde 2,0 turbo med 300 hk og 400 Nm, som ligger i vildbassen STI.

Impreza stationcar

Her på Altomvarebiler.dk tør vi dog godt vove pelsen med en påstand om, at vi får vores Boxerdiesel her på kontinentet. Også med automatgearet Lineartronic, som jo netop er lanceret i Forester Diesel.

Levorg er lidt mindre end Legacy og noget større end den gamle Impreza Stationcar, som den på sin vis er en genoplivning af.

Målene siger en totallængde på 4.69 meter, akselafstand 2.65 meter, bredde 1.78 og højde 1.49.

Flest på gule plader

Det placerer Subaru Levorg lige midt i lille mellemklasse med VW Golf, Opel Astra, Peugeot 308 og alle de andre i ’Lille C’, som i 2014 overtog et påfaldende stort antal kunder fra ’Store C’ i en tid, hvor kunderne har fået penge til at købe andet end mikrobiler men samtidigt har finanskrisen i så nær erindring, at vi heller ikke helt er klar til at foretage ekstravagante luksusinvesteringer.

Det åbner døren for biler som Levorg – navnet er en søgt sammentrækning af Legacy, revolution og touring.

VW Passat Variant til mudderspor

Renault Kadjar til undsætning

Her til lands vil den største andel af Levorg formentlig blive solgt som varebiler, ligesom det er tilfældet med bestselleren Forester og den store Outback. Men vinder den danskernes hjerter, vil andelen af personbiler helt sikkert ligge væsentligt over det øvrige modelprogram.

Uopslidelig

Kabinen er indrettet med lidt mere fokus på et komfortabelt og appellerende design. Subaru indså for ganske få år siden, at de ikke kan favne bredt ved alene at sælge biler på deres uopslidelighed og symmetriske firehjulstræk. Biler skal ligne andet end praktiske legoklodser, og det gør Levorg. Både inde og ude.

Hvis Subaru Danmark så får lov til at sælge den til konkurrencedygtige priser, kan den sagtens være en mulighed for at få det så længe ventede gennembrud på det danske marked. Det vil vise sig, når den får premiere til efteråret.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *