• Administrerende direktør i Mountain Top Industries, Marie-Lousie Bjerg, har stor succes med projekt Stram Kæden

  • Ladindsatserne fra Frederikssund bliver solgt i hele verden som originalt tilbehør til de fleste one-ton pickupper

  • Et godt, dybt lad er praktisk. Det samme er Mountain Top-låget

Stram Kæden med bedre kommunikation

Pickup-virksomhed har stor succes med projekt Stram Kæden, som er med til at optimere samarbejdet med underleverandører

En løbende kommunikation med underleverandører giver bedre kvalitet og øger effektiviteten for Mountain Top Industries, der selv er underleverandør af låg og ladindsatser til Pickupper fra alle de store producenter af pickupper.

– Vi er slet ikke i tvivl om, at vi ved at effektivisere og hele tiden udvikle samarbejdet med vores leverandører både kan reducere vores omkostninger og også sikre, at eventuelle fejl, der kan opstå i produktionen, aldrig kommer til at ramme vores kunder, fortæller Marie-Louise Bjerg, der er administrerende direktør i Mountain Top Industries.

Tættere på leverandørerne

Hver dag slås virksomheder for at effektivisere og spare for at øge overskuddet – eller formindske underskuddet for den sags skyld. Men hvis man kan optimere sine interne processer, kan man måske også gøre det med de eksterne.

Derfor valgte Mountain Top Industries at gå med i projekt Stram Kæden for at få hjælp til at komme tættere på sine leverandører.

Optimerer processen

Stram Kæden er finansieret af Industriens Fond og Dansk Industri. Formålet er at få virksomheder til at samarbejde mere og bedre med deres underleverandører for at optimere hele processen i produktionen lige fra første led til slutsalg.

Den godt 150 mand store virksomhed Mountain Top Industries, der producerer låg og indsatser til pickupper, har i lang tid arbejdet på at effektivisere og optimere sine interne produktionsgange. Det arbejde har blandt andet resulteret i, at virksomheden har formået at firedoble sin produktion og reducere sit produktionsareal til det halve.

Mere potentiale

Men der er potentiale for endnu mere. Mountain Top Industries er tilknyttet bilbranchen og derfor underlagt krav til sine præstationer, som blandt andet omfatter løbende udvikling af leverandørsamarbejder. Derfor var virksomheden ikke i tvivl om, at den skulle gå med i projekt Stram Kæden, der netop arbejder med udvikling af samarbejdet mellem virksomheder og leverandører.

Med sig i projekt Stram Kæden har Mountain Top Industries inviteret fem forskellige leverandører, som de har været på workshop med. Her har de blandt andet fået rådgivning om, hvor de med fordel kan optimere samarbejdet.

Fungerer som en enhed

– Det, vi primært fandt ud af på workshoppen, var, at det giver mening for os at arbejde mere målrettet med udveksling af data. Hvis vi bliver bedre til at dele informationer med vores leverandører og vice versa, kan vi nemmere komme til at fungere som én enhed.

– Helt konkret besluttede vi at etablere et månedligt dataudvekslingsmøde, hvor vi blandt andet gennemgår vores forecast og kan fortælle hinanden, hvis der er ændringer i forhold til sidste måned. Det har vi ikke gjort før, fortæller Marie-Louise Bjerg.

Når kæden hopper af

Et af de vigtigste temaer, som virksomheden og leverandører har arbejdet med i projektet, handler om kvalitetssikring. Mere specifikt hvordan virksomhederne kan etablere nogle faste procedurer for, hvordan de håndterer fejl – uden at det går ud over de produkter, som kunderne modtager.

– Hvad gør vi, hvis noget skulle gå galt? Og hvem i kæden gør hvad? Hvis vi har procedurer for det, kan vi være mere sikre på, at fejlene når at blive rettet, inden de rammer vores kunder. Og det er trods alt kundernes tilfredshed, der er det vigtigste for vores forretning, slutter Marie-Louise Bjerg.

Læs mere om projekt på www.stramkaeden.dk

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *