Ssangyong har netværket – men ingen nye biler

Fabrikkens portefølje mangler mindre, moderne og økonomiske volumenmodeller

Officielt er der stadig en dansk importør af det koreanske bilmærke Ssangyong, nemlig Dankor Autoimport A/S, der også står bag importen af Chevrolet. Men selvom der officielt er 26 forhandlere i Danmark inklusive Grønland og Færøerne, er der bare ingen nye biler.
Forhandlernettet nøjes med at servicere de biler, som blev solgt, før importen blev indstillet. Problemet er det koreanske selskabs modelportefølje.
Foruden den baghjulstrukne Mercedes E-klasse baserede limousine Chairman udgøres Ssangyong-programmet af SUV- og MPV-modeller med enten 4-hjulstræk eller træk på for- eller bagaksel: Korando, Rexton, Rodius og Actyon – den sidstnævnte både i en lukket udgave og som pick-up.
Manglen på regulære volumenmodeller har siden afgiftsomlægningen for varebiler i 2007 været en hemsko for Koreas ældste bilfabrik. Dengang fik Ssangyong så at sige sparket hjulene væk under salget af selskabets biler i Danmark.
Tilløb til udvidelse af fabrikkens modelprogram har endnu ikke resulteret i noget, som kan danne basis for en genoptagelse af importen.

Nye biler, men ikke de rigtige

Med markedet for gulpladebiler i krampe og et modelprogram med en akut mangel på små, brændstoføkonomiske biler med lavt CO2-udslip og deraf følgende lave årlige afgifter, er der ikke udsigt til en seriøs relancering af det koreanske bilmærke.
Ved Seouls motorshow ultimo marts præsenterede Ssangyong præsenterede konceptbilen LIV-1 – LIV står for Limitless Interface Vehicle – som er en 4-hjulstrukket, fleksibel SUV med ydermålene 4870, 1950 og 1850 mm i længden, bredden og højden. Akselafstanden er 2840 mm. Dimensionerne intonerer en udstyrsbetonet variation over Rexton-temaet.
Ved det internationale motorshow i Genève måneden forinden viste Ssangyong en faceliftt udgave af MPV-modellen Rodius og senest er der præsenteret mere prisgunstige udgaver af den Giugiaro-designede indstigningsmodel Korando både som personbil, lukket varebil og pick-up md dobbeltkabine.
Men der er stadig ikke udsigt til nye, moderne og økonomiske volumenmodeller fra det koreanske selskab, hvoraf 70 pct. iøvrigt ejes af den indiske industrigruppe Magindra & Mahindra.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *