Sprinter afbørstes med strudsefjer før lakering

Mercedes-Benz producerer dagligt omkring 700 nye varebiler på fabrikken i Düsseldorf

Her er den nye Mercedes-Benz Sprinter og her er den endnu nyere ditto. Den nye er fra 1995 og den nyeste fra i år. Billederne af bilernes respektive profiler afspejler med al ønskelig tydelighed den udvikling Sprinter har været igennem siden begyndelsen.
Forvandlingen skinner igennem i såvel design, teknologi, ydelse, sikkerhed, komfort og brugsværdi som i produktionen. 
Når man får udleveret nøglerne til et eksemplar af Mercedes-Benz’ nyeste generation af varebilen Sprinter, er det til et karrosseri, der er svejset sammen med millimeterpræcision og støvet af med strudsefjer før slutlakeringen.

Sådan produceres Sprinter

Sprinter er et produkt af en proces, som foregår på et 700.000 kvm stort fabrikskompleks i Düsseldorf, som beskæftiger omring 6.600 ansatte og årligt producerer omkring 150.000 varebiler. Fabrikken i Düsseldorf er Daimler-gruppens største, når det gælder produktion af varebiler. Alle kassevogne og mandskabsvogne kommer fra Düsseldorf. Andre modeller kommer fra fabrikken i Ludwigsfelde ligesom selskabet producerer Sprinter i USA, Argentina, Rusland og Kina.
Sprinter-produktionen i Düsseldorf produceres med et 3-holdsskift og resulterer dagligt i omkring 700 varebiler.
Hver bil gennemløber en proces bemandet med flere end 1.150 ansatte og 500 robotter, som med en tusindedels millimeter præcision samler karrosseriet med 7.650 svejsepunkter. Omkring 80 pct. af samleprocessen er automatiseret.

Dyppet og børstet

Inden den nøgne skrog monteres med drivline, hjul etc. bliver det lakeret. Det foregår med et gennemløb i 10 forskellige stationer. Karroseriets rå metal renses, zinkfosfateres, dyppes i et katodisk bad med rustbeskyttende primer og topcoates, før den egentlige lakering påføres.
De beskyttende lag af fosfatering, primer, coating og lak påføres i lag af 80 tusindedele af en millimeter, som tilsammen udgør 17,5 kilo rustbeskyttelse fordelt på en overflade svarende til 95 kvm. Sideløbende er karrosseriet påført 138 meter PVC-materiale til forsegling af diverse pladesamlinger.
Før slutlakeringen med en elektrostatisk maleproces renses karrosserifladerne af med roterende børster af strudsefjer, der fjerner selv de mindste støvkorn og bidrager til optimering af den endelige finish. Kombinationen af galvanisering og lakering giver en optimal rustbeskyttelse af bilen efter at den har været igennem alle produktionsprocessens 197 faser i samlingen af de cirka 14.000 komponenter, som indgår i en færdigprocuceret Sprinter.
Komponenterne leveres efter just-in-time princippet med 280 lastbiler, der tilsammen dagligt leverer omkring 2.850 tons fragt fra omkring 600 underleverandører i bl.a. Stuttgart, Mannheim, Berlin, Kassel og Gaggenau.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *