• Elegant, rummelig og komfortabel. Både som mesterbil og varevogn.

  • Med fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap er der sikret god adgang til det indre i A6 Avant.

  • En varebil behøver ikke at være skrabet som et skoldet hakkebrædt, men kan som her byde på indretning i topklasse.

Spiffet: Audi A6 Avant

Audi har opdateret A6-seriens motorer, gearkasser og udstyrsniveau

Hvis det falder svært forestille sig en kombineret 1. klasses mesterbil og varevogn med en 150 hk turbodieselmotor på 2,0 liter og normtal på 23,8 km/l og et CO2-udslip på kun 109 g/km, så tag et kik på den nye Audi A6 Avant!
De nævnte normtal er ikke en misforståelse, men faktisk de officielle normtal for en af motorvarianterne i Audis opdaterede A6-serie.

Fra 150 til 560 hk

Foruden tre TFSI-benzinmotorer med ydelser på mellem 190 og 333 hk tæller den nye A6-serie fem dieseldrevne TDI-maskiner med ydelser fra 150 til 326 hk.
Med en 1,8-liter TFSI ultra benzinmotor er normtallet for A6’eren 5,7 l/100 km og CO2-udslippet 133 g/km.
Med en 2-liter TDI ultra kan A6’eren derimod strække normtallene til de indledningsvis nævnte værdier.
Audi har dog ikke med det opdaterede motorprogram til den rummelige tyske mellemklassemodel slækket på elastikken, for der er fortsat masser af kraftoverskud i A6’erne.

S og RS varianter

Er trækkraft et afgørende kriterie for valg af bil, kan vi lige hviske, at A6 Avant også produceres i S- og RS-versioner, og de kommer med en ganske anderledes lyd i trompeten bagtil.
Udstyret med en 4,0-liter TFSI V8 Biturbo-motor leverer S-udgaven 450 hk og et sprint til 100 km/t på 4,6 sek., men til gengæld kan den ikke hamle op med normtallene for de mindre motorvarianter.
Med V8-motoren kører S6 Avant 10,6 km/l og med et CO2-udslip på 219 g/km, og står der RS på bilen, er ydelsen 560 hk og topfarten 306 km/t, og den smutter til 100 km/t på 3,9 sek.
De respektive normtal for RS-versionen er 10,4 km/l og 223 g/km.

Kompositfjedring

Præstationerne er bl.a. baseret på forbedrede gearkasser samt anvendelse af aluminium og andre letvægtsmaterialer i et sådant omfang, at egenvægten for en A6 1.8 TFSI er begrænset til 1.535 kg, og det er ikke meget for en stor mellemklassemodel med et varerum på minimum 1,68 kubikmeter.

Ny Volvo XC90 – ren og rap

Ladas nye Niva har ikke en chance

Skruefjedrene i en 190 hk A6 Avant 2.0 TDI ultra er således fremstillet i et glasfiberforstærket kompositmateriale, og det er blot ét eksempel på resultatet af Audi-ingeniørernes jagt på vægtbesparelser.
Den store TDI-model er udstyret med et 8-trins Tiptronic gearmens de øvrige har enten en nyudviklet 6-trins manuelt letvægtsgearkasse med reduceret friktion eller en 7-trins S Tronic gearkasse.
De forhjulstrukne A6-versioner udstyres med dobbeltkoblet transmission.

Forbedret udstyr

Audi A6 Avant produceres som hidtil i såvel forhjulstrukne udgaver som i 4-hjulstrukne Quattro-versioner.
Foruden opdatering af motorprogrammet, transmissionssystemerne og interiøret med forbedring af infotainment-systemet og de indbyggede elektroniske hjælpe- og sikkerhedssystemer, udstyres A6’serien fremover med et LED-baseret lygte- og signallyssystem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *