• Ved at finde og udpege gerningsmænd og stiltiende vidner, håber VW at kunne begrænse skaden

Klapjagt på VW-chefer

10-20 medarbejdere er involveret i software-skandalen i VW's dieselmotorer, men op til 40 har været vidende om svindlen

En anonym kilde med inside kendskab til software-skandalen fortalte i går til Reuters i Hamborg, at Volkswagen arbejder med en tese om, at op til 20 medarbejdere har været direkte involveret i emissions-skandalen.

Disse ‘op til 20 medarbejdere’ har aktivt medvirket til enten at bestille, udvikle eller installere softwaren, der skjulte udledning af de stærkt kræftfremkaldende NOx’er, som i virkeligheden var 30-40 gange det tilladte.

80 milliarder Euro dybt hul

På det tekniske plan omfatter skandalen lige nu 11 millioner motorer solgt over hele verden i biler fra Skoda, Audi, Seat og VW; herunder VW varebiler.

Konsekvenserne er stadig uoverskuelige for den tyske bilproducent, der lige nu står til at skulle tilbagekalde 8,5 millioner biler. Rent økonomisk glor de lige nu ned i et hul, der kan blive op til 80 milliarder Euro dybt. Klapjagten på ansvarlige er vigtig for VW, fordi man ved at sætte en begrænset flok i gabestok på landsbyens torv håber at stille blodtørsten blandt anklagemyndigheden i Braunschweig.

10 chefer suspenderet

– Antallet af ansvarlige medarbejdere kan ikke begrænses til ‘en håndfuld’, som det tidligere har forlydt, siger kilden.

– De arbejder nu med et tocifret tal mellem 10 og 20 medarbejdere.
Reuters fortalte tidligere på måneden om, at 10 chefer i VW’s topledelse er blevet suspenderet som følge af en intern undersøgelse i Volkswagen.

McCarthyistisk

Ifølge kilden arbejder de interne undersøgere nu med op til 40 navne på medarbejdere, som har været vidende om svindlen uden at gribe ind. Det er altså ikke længere nødvendigt at have deltaget aktivt.

– Dette inkluderer et antal personer, som kan frikendes som gerningsmænd, men som har er vidner, siger den anonyme kilde.
Dermed synes skandalen nu at antage McCarthyistisk karaktér.

Razzia i hovedkvarteret

For et par uger siden foretog anklagemyndigheden en razzia i VW’s hovedkvarter i Wolfsburg og andre kontorer, hvor de ledte efter dokumenter og servere.

VW havde flere forskellige snydeprogrammer

I forsvarets lejr har VW hyret konsulenter fra Deloitte, der skal støtte det amerikanske advokatfirma Jones Day, som leder klapjagten på den anden side af Atlanten.

Amerikansk offensiv

De leder efter dokumenter på papir og computere helt tilbage fra 2005, hvor VW indledte deres offensiv for at sælge deres dieselmotorer på det amerikanske marked, som den gang var verdens største.

Opel har også NOx-problemer

VW siger, de har sat 6,7 milliarder Euro af til at dække den første bølge af udgifter i kølvandet på skandalen men tilføjer, at de ikke har noget overblik over, hvor stor den endelige regning bliver.

Kundernes tillid

Visse analytikere vurderer, at de direkte omkostninger kan beløbe sig til omkring 35 milliarder Euro i bøder, sagsanlæg og reparationer af de omfattede biler.

På sigt vil tabet af kundetillid og anseelse formentlig koste dobbelt så meget som de rudekuverter, der dumper ind ad brevsprækken i Wolfsburg i løbet af det næste års tid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *