• Vi har masser af projekter om dejlige nye veje, men pengekassen er tom

Slut med anlægsarbejder efter 2019

Pengene slipper op, og de planlagte forbedringer af Danmarks vejnet står til at gå i stå. Kun Næstvedmotorvejen ser ud til at blive realiseret

Danmarks bilister hører i lange perioder til de hårdest prøvede folkefærd, når den daglige pendling og arbejdsdag bliver forlænget med minutter og timer på grund af de ekstremt langtrukne og tilsyneladende afskyeligt ringe planlagt vejarbejder, vi til stadighed udsættes for.

Hvem kan for eksempel huske, hvornår Køge Bugt Motorvejen sidst kunne forceres uproblematisk med 110 km/t uden en kaskade af afskærmninger og vejarbejdsskilte omkring diverse anlægsarbejder mellem Køge og Vallensbæk.

Alternativet er værre

Eller de konstante reparationer af Lillebæltsbroen. Det bliver skønt, når de er færdige. Udvidelsen af Ring 3 og Holbæk-motorvejen forbi Roskilde er skønne eksempler på, at de ørkesløse køers år får en ende, og trafikken kommer til at flyde bedre end før.

Men alternativet til de mange anlægsarbejder er faktisk langt værre. Flere end 20 store vejprojekter med gavnlig effekt for mobiliteten er planlagt eller vedtaget. Men der er ikke penge til nogen af dem. Vi risikerer ’kommunale tilstande’, advarer FDM, som mener, det haster med finder penge til nye veje.

Tør vejudsigt

Entreprenørmaskinerne snurrer stadig på de store motorvejsbyggerier rundt om i Danmark. Men kun lidt endnu. For når snorene til anden etape af Kalundborgmotorvejen og broen over Roskilde Fjord klippes i 2019, er alle større vejbyggerier færdige.

Bortset fra en etape af Næstvedmotorvejen står vejudsigten på tørke i byggeriet. Det skriver FDM’s medlemsmagasin Motor, der har gennemgået alle større anlægsaktiviteter på vejnettet.

Langsommelig proces

Det er ellers ikke fordi, der mangler vejprojekter at gå i gang med. Anlægslovene for flere projekter rundt om i landet er vedtaget, men der mangler penge til de afsluttende etaper.

Med 2020 lige om hjørnet begynder det at haste, hvis ikke vejbyggeriet skal gå helt i stå. Processen med at undersøge, planlægge, lave udbud og endelig bygge veje er nemlig langsommelig.

Find nu pengene

– Danmark har brug for en langsigtet investeringsplan for infrastrukturen. Derfor bør politikerne snarest få prioriteret de allerede vedtagne vejprojekter og fundet den nødvendige finansiering. Ellers risikerer vi ’kommunale tilstande’, hvor vejene år efter år må holde for, når der skal findes penge til andre ting, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

At der er god grund til at få iværksat nye vejprojekter, fremgår også af beregninger af projekterne, hvoraf flere viser høje samfundsøkonomiske afkast. Bedre og mere sikre veje, der sikrer en høj grad af mobilitet, er nemlig godt for samfundsøkonomien.

45 milliarder

80 procernt af Danmarks persontransport foregår i bil.
– Derfor er det afgørende, at vi har de rigtige veje de rigtige steder, så vi sikrer mobiliteten bedst muligt. Det er ikke det samme, som at den kollektive trafik ikke også skal prioriteres, men vi må erkende, at det samfundsøkonomisk oftest bedst kan betale sig at investere i vejene, siger Torben Lund Kudsk.

– Vi skal heller ikke glemme, at bilisterne sidste år betalte 45 milliarder kroner i skatter og afgifter. Derfor burde det ikke være så svært at finde finansieringen.
En holdning transportminister Hans Christian Schmidt dog ikke umiddelbart deler. Over for Motor afviser han, at der er penge til nye vejprojekter.

Du kan læse mere om projekt-tørken i juni-nummeret af FDM Motor eller på www.fdm.dk/motor.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *