• Snart bliver Skype for Business en integreret del af Volvos nemme tablet-menu

  • For de mest nostalgiske er en morgen-avis og kaffe i kopholderen en oplagt måde at bruge selvkørende biler på

  • Du kan selvfølgelig også nøjes med at bruge iPad'en, men det er lidt ligesom at have GPS med sugekop, ikk'?

  • Volvo lover, at bilen nok skal give dig besked, når det er tid til at afslutte dit Skype-møde

Skype på farten

Volvo indfører nu Skype for Business, så du kan holde telefonmøder, mens du kører bil

Enkelte af os kan stadig huske den tid, hvor vi skulle huske mønter i bilen, så vi kunne ringe til chefen fra en telefonboks, så vi kunne få besked om eftermiddagens opgaver uden at køre helt hjem til firmaet. Da det kun var direktørerne der havde telefon i bilen.

I dag er det en sølle varebil, der ikke har Bluetooth som standard, og det trækker også op til, at automatisk nødbremse bliver almindeligt, så vi ikke risikerer noget, når vi SMS’er under kørslen.

Automobile magnater

I dag er det helt store selvkørende biler. Her – som den gang – taler vi indledningsvist om de dyreste modeller til automobile magnater lige under eliten med privatchauffør.

Så kan man sidde og tjekke nyheder og koncentrere sig om andre og vigtigere ting end trafikken, som bedst overlades til teknikken. Vi skal med andre ord til at bruge tiden i bilen som kontortid mellem destinationer.

Pakken skal være komplet

Men har man sagt A, må man som bekendt også sige B, og Volvo, som har ambitiøse forsøg med selvkørende biler i gang rundt omkring på kloden, vil ikke nøjes med at tilbyde sine kunder friheden til at adsprede og effektivisere under kørslen.

Pakken skal være komplet, og det er den ikke uden indbygget mulighed for telefonmøde med billede. Så i fremtiden skal der være Skype for Business i de nye Volvo V90’ere.

Taber telefonen og glemmer koden

Men for os bondeknolde, som stadig selv river i rattet og troskyldigt holder ind til siden og taler i telefon, når Buetooth’en driller, er der en vis underholdningsværdi i at høre chefen for Volvo Car Groups afdeling for Consumer Connectivity, Anders Tylman-Mikiewicz, argumentere for uundværligheden.

– Vi har prøvet det alle sammen. Man sidder i bilen og forsøger at koble sig på et telefonmøde, alt imens man roder med og måske taber mobiltelefonen, nogle gange glemmer man også den nødvendige pinkode. Ikke just den bedste måde at indlede en vigtig telefonsamtale i bilen på. Samtidig har man ikke opmærksomheden rettet mod trafikken, som man burde have. Med Skype for Business er det historie, fastslår han i sit forsvar.

Noget om snakken

Men når vi er færdige med at gøre nar af de velstillede chefer og deres daglige fortrædeligheder, så er der noget om snakken. Skal selvkørende biler være noget værd, så skal de give føreren mulighed for at have opmærksomheden andre steder end på trafikken.

Millioner af mennesker verden over anvender Skype for Business i deres arbejde. I Volvo’s 90-serie bliver det nu muligt at tjekke forestående møder og se hvem, der deltager i dem. Man kan også koble sig på møder blot med et klik på bilens store skærm.

Fleksible arbejdsredskaber

– Skype for Business er et stort skridt fremad for vores tilslutningssystemer og kommunikationstilbud. Med autonom kørsel – altså selvkørende biler – lige rundt om hjørnet forudser vi en fremtid, hvor fleksible arbejdsredskaber vil gøre det muligt at tilbringe stadig mindre tid på kontoret. Det her er bare begyndelsen på en helt ny måde at bruge tiden i bilen på, forklarer Tylman-Mikiewicz.

Volvo’s tilgang til brugen af teknologiske systemer i deres biler udspringer af et ønske om at gøre livet lettere og sikrere for kunderne ved at udnytte den nyeste, relevante teknologi på en smart måde.

Kontekstuel viden

Volvo’s partnerskab med Microsoft indbefatter også forskning i anvendelse af Cortana, Microsoft’s intelligente hjælpesystem, der ved hjælp af stemmegenkendelse og ‘kontekstuel viden’ kan hjælpe bilisterne ved at kunne forudse, hvad de har brug for.

– Volvo er langt fremme i erkendelsen af, at mange menneskers arbejdsliv bliver mere og mere mobilt. Vi er nødt til at kunne præstere, lige meget hvor vi befinder os – og altså også i bilen. Vi glæder os til at udbrede moderne mødeafvikling til også at omfatte Volvo, siger Ben Canning, der er direktør for Product Management for Skype for Business i Microsoft.

Fokus på sikkerheden

– Kommunikation i bilen er noget, vi har beskæftiget os med i årevis hos Volvo. Lige fra integrerede mobiltelefoner i 1980’erne og 90’erne til vores standard Bluetooth håndfri funktion har vi været opmærksomme på vigtigheden af at gøre det lettere for vores kunder, når de er på farten. Samtidig har vi haft fokus på sikkerheden og på, at vores løsninger ikke må distrahere førerne, siger Anders Tylman-Mikiewicz.

Alt imens varebils-brugere verden over kan glæde sig over, at kalender-tyngede Volvo-kørere tester systemet for børnesygdomme og sikkerhedsbrister, så vi er klar til at tage et fuldstændigt fejlfrit system i brug, når det er klar.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *