• Direktør for Skoda i Danmark, Henrik Blom lover, at både personale, demobiler og markedsføring er klar til at servicere gulplade-kunderne i 2017

  • Skoda Kodiaq skal sælges på muligheden for at gøre hvad som helst hvor som helst med - og i - sin bil

  • Til november kommer den nye Yeti til Danmark. Den skal sammen med Kodiaq være en af grundstenene i Skodas varebils-program

Skoda varebiler er klar til 2017

Lærepengene blev betalt i 2016, og Skoda er klar til at sælge varebiler. Vi har talt med direktør Henrik Blom om fortiden, nutiden og fremtiden for det tjekkiske mærkes danske varebiler

– Vi kan ikke rigtigt klage.
Citat: Henrik Blom, direktør for Skoda i Danmark. Han taler om antallet af nyregistreringer af Skoda.

Men på den anden side.
– Det kunne godt gå bedre med gulpladebilerne. Dér er vi ikke rigtigt, hvor vi havde regnet med at være på det her tidspunkt.

Tjekkerne ville ikke

Skoda indstillede i 2012 ombygning af personbiler til varebiler, fordi fabrikken i Tjekkiet ikke ville anerkende de danske ombygninger.

– Man griber jo ind i de bærende dele i karosseriet, og derfor ville de ikke stå inde for ombygningerne. Det var meget imod vores vilje, men omvendt kan man sige, at det ikke var det store salg, vi havde på varebiler. Det var meget afhængigt af, om den enkelte forhandler havde en sælger, der arbejdede på det, forklarer Henrik Blom, som også sad i stillingen som direktør for Skoda i Danmark den gang.

VW på vandrørene

Men Skoda deler matrikel med Volkswagen hos Semler, der er importør af alle VW-koncernens store mærker. Og på vandrørene måtte Henrik Blom og hans folk høre på, hvordan VW havde stor succes med at ombygge SUV’er, hatchbacks og stationcars til varebiler.

– De har i forvejen fat i erhvervssegmentet med deres varebilsprogram; altså Caddy og Transporter og Crafter. Vi er selvfølgelig afhængige af de produkter, vi har til rådighed, men vi kunne se, at der var et potentielt marked, som vi med en målrettet indsats kunne opdyrke og få meget mere ud af, end vi tidligere har haft.

I ovnen til comeback

Frustrationerne over at måtte melde sig ud af et potentielt indbringende marked var store hos den danske importør, og fra Park Allé i Brøndby blev der lagt i ovnen til et comeback.

– I tæt samarbejde med opbyggerne har vi forklaret fabrikken, at vi går glip af et stort marked uden varebiler, forklarer Blom.

På fabriksbesøg

Så danskerne inviterede ingeniørerne fra Skoda Auto op for at se opbyggernes faciliteter i logistikafdelingerne i Vamdrup og Ringsted, ligesom opbyggerne blev sendt på virksomhedsbesøg til Tjekkiet. Og det virkede.

Tjekkerne har fået forståelse for, at Danmark er et lidt specielt marked, og de kunne se, at de fleste andre mærker gør det samme med ombygning af personbiler, og at det foregår professionelt.

Målrettet indsats

Så i 2016 kom der igen gule plader på Fabia, Octavia, Superb og Yeti, men Henrik Blom og hans stab måtte sande deres egne ord om, at succesen på varebilsmarkedet kræver en målrettet indsats.

– Vi har rimelig succes med Octavia og Superb på gule plader. Vi har også leveret lidt Fabia hatchback til nogle kommuner, men vi betragter 2016 som lidt af et øveår, siger han.

Var ikke gearet

Men nu er lærepengene betalt, og der blæser nye vinde over det tjekkiske mærkes varebiler i ’17 efter selvransagelse hos den danske importør.

– Vi har nok ikke været ordentligt gearet til det – hverken personale- eller markedsføringmæssigt. Men nu har vi sikret os, at forhandlerne er ordentligt klædt på til at sælge varebiler, siger Henrik Blom.

All in

Det handler primært om, at sælgerne skal have fokus på varebiler, og så skal der være demobiler på gule plader hos alle forhandlere.

– Til at starte med har vi kun demobiler på hvide plader, men efterhånden som vi kan få biler nok hjem fra fabrikken, får vi også ombyggede varebiler hos samtlige forhandlere. Skoda Kodiaq, som er lige på trapperne, passer godt til de kunder, vi forventer at nå ud til. Kodiaq må trække op til 2,5 ton på krogen, og til november kommer den nye Skoda Yeti, som vi regner med må trække op til to ton.

Trækker læsset

Trailervægten er ekstremt vigtig i dette segment. Både på gule plader til erhverv og papegøjeplader til private er der en stor del af kunderne, der kræver et solidt træk monteret fra start.

– Det er enten par, der ikke har børnene hjemme mere, og som skal trække en campingvogn, eller også er det konduktører på byggepladser, som har tunge trailere med materialer og maskiner med, siger Henrik Blom.

Nu er vi klar

Nu er målgrupperne identificeret, demobilerne prioriteret, personalet informeret og detaljerne konfirmeret.

– For eksempel fik vi først lavet en gulplade-brochure i august sidste år. Det er sådan nogle detaljer, vi ikke har været klar med, da vi begyndte at sælge ombyggede personbiler på gule plader i 2016. Men nu er vi klar til 2017, lover direktøren.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *