• Yeti er den model, Skoda har størst forventninger til på det professionelle marked med stort varerum og gode adgangsforhold

  • Hjemmepleje-favoritten: Fabia hatchback er velegnet og efterspurgt blandt kommunale hjemmeplejer, fordi den er kort og smidig i byer og porte

  • Fabia Combi van lugter mest af privates bil nummer to

  • Kæmpe store Superb har plads til over to kubikmeter pakker i varerummet

  • Golfs billige brormand, Octavia, er et godt kort i klassens gulpladede alternativer

Skoda er tilbage i gult

Skodas forhandlere krævede varebilerne tilbage efter et par år uden gule nummerplader på programmet

For to år siden meldte Skoda officielt ud, at man ikke længere ville have gulplade-udgaver af sine biler på programmet. Det stod fortsat den enkelte forhandler frit for at ombygge og markedsføre varebiler, men det er sket for egen regning og ulejlighed.

Men nu vender det tjekkiske mærke tilbage med fuldt program på gule plader efter pres fra deres eget forhandler-netværk.
– Vores forhandlere melder oftere og oftere ind til os, at de sagtens kan sælge Fabia, Octavia, Superb og Yeti på gule plader, forklarer pressechef i Skoda Danmark, Peter Lorenzen.

Inde hos kommunerne

En fælles indsats koordineret fra importør-leddet vil gøre det nemmere at markedsføre Skoda varebiler over for både private kunder, det private erhvervsliv og de lukrative offentlige institutioner.

– Flere forhandlere er inde hos kommuner med hjemmehjælpsbiler, og specielt Fabia hatchback er velegnet til hjemmeplejen. Vi ved helt positivt, at flere kommuners hjemmepleje er interesseret i Fabia hatchback på gule plader, påpeger pressechefen.

Mavefornemmelse

Hjemmeplejerne er traditionelt glade for korte femdørs hatchbacks som Fabia.
– Octavia Combi og Superb Combi er nok mest til private eller små erhvervsdrivende, der har glæde af de store varerum på over to kubikmeter, siger Peter Lorenzen, som er spændt på udfordringen fra – og til – hans egne forhandlere.

Han beskriver indtjeningsmuligheden som en mavefornemmelse i organisationen.
– Når de siger, at de kan sælge dem, så skal de også have chancen. Nu får de muligheden for at bevise, at de kan flytte gulplademodeller. Det er ikke fordi, vi har været ude og lave et større akademisk markedsstudie. Men vi har lyttet til vores forhandlere. Det er årsagen, forklarer han.

Yeti til håndværkere

Han nævner Skoda Yeti som oplagt emne til mindre håndværkere.
– Det er jo en mini-varebil, hvis man bygger den om til varebil, så en lille håndværksmester, der ikke har brug for den store varerumsvolumen, vil jo også kunne se en ide i at bruge sådan en.

Hele Skodas program med undtagelse af Citigo og Rapid kommer som varebil. Og det gælder også samtlige udstyrs- og motorvarianter.
Du kan se hele programmet på Skodas hjemmeside her.

Der skal sælges nogle biler

Men udfordringen fra forhandlerne til importøren går begge veje. Hvis Skoda skal fortsætte med at have varebiler på programmet, kræver det, at der bliver solgt nogle biler.

– Hvis det ikke lykkes dem at sælge en vis volumen, vil vi kigge på det igen. Det kunne også være, at vi indsnævrer modeludvalget på gule plader, hvis det viser sig, at det er for svært at sælge dem i større antal.

Potentiale

Skoda har forventninger om, at varebilerne bliver en forretningsmulighed med potentiale til en pæn markedsandel i et voksende segment.

– Vi skal helst sælge noget, der ligner en 3-400 biler. Det bliver ikke i tusindvis, og en stor ordre fra en kommunes hjemmepleje kan jo vende op og ned på det hele. Så vi ser tiden an, siger Peter Lorenzen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *