• Octavia Scout betragtes af det danske importselskab som en nichemodel, og er derfor ikke indlemmet i modelporteføljen.

  • Combi-udgaven af den nye Scout kan uden ombygning til varebil laste over 1,7 kbm og på langs præstere en lastekapacitet på op til 2,92 centimeter ved at folde det forreste passagersæde sammen.

Skoda-premiere på ny Scout

Men Skodas nye generaton af Octavia Combi Scout indgår ikke i den danske modelportefølje

Så er Skoda klar med en ny Scout-model baseret på den mellemstore Octavia-serie; en bil der kan tjene som familie- og jobbil såvel som varevogn.
Problemet er blot, at der for det danske importselskab er tale om en nichemodel, som ikke er programsat til den herværende modelportefølje.
Med den nye Scout er der tale om en 4-hjulstrukket bil i flere motor- og udstyrsvarianter, en bil med et til formålet afpasset look, og en bil som ud over kørsel on-road også i et vist omfang kan begå sig off-road.

Skoda-sekstetten

Samtidigt udmærker den nye Octavia Scout sig angiveligt ved lavt CO2-udslip og 20 pct. lavere brændstofforbrug end den hidtidige Scout.
Skoda har efter eget udsagn bestræbt sig på at give den rummelige og pragmatisk indrettede crossovermodel forøget værdi for pengene ved bl.a. at forbedre bilens sikkerheds- og komfortniveau.
Den nye Octavia Scout indgår i det tjekkiske selskab bestående af såvel Fabia Scout og Fabia Combi Scout som Roomster Scout samt specialudstyrede modelvarianter af Yeti og Superb – ialt seks forskellige modeller med terrængående set-up.

Nu med Haldex 5-system

For Octavia Scouts vedkommende er det baseret på et Haldex 5-transmissionssystem, der er 1,4 kilo lettere end det hidtidige Haldex 4-system, og som automatisk regulerer kraftoverførslen til hjulene, og konstant kalkulerer behovet for træk på den bageste aksel.
Med det i transmissionen indbyggede elektroniske styrede differentialespærre er der sørget for ubesværet og kontrolleret igangsætning på skrånende terræn.
Frihøjden på den nye Scout er øget til 171 mm, hvilket er 31 mm højere end standardudgaven af Octavia.
Samtidigt er Scout mobiliseret med 17-tommer hjul, og med forbedrede til- og frakørselsvinkler på henholdsvis 16,7 og 13,8 grader, er den blevet mere agil ved terrænkørsel.

Laster godt 1,7 kbm

Denne anden generation af Octavia Scout erstatter i august den hidtidige, som siden 2007 er produceret i omkring 53.600 eksemplarer.
Combi-versionen, som er den modelvariant, der kan være interessant som varebil, har en kabinelængde på 1782 mm – eller 2920 mm med det forreste passagersæde foldet sammen – og som standard et bagagerum på op til 1740 liter.
Ombygget til varebil vil det give et varerum på over halvanden kubikmeter.
Iøvrigt har Skoda nu blåstemplet Octavia Combi til at trække op til 2,0 ton på krogen.

Tre motorvarianter

Motorprogrammet strækker fra en 4-cyl. 1,8-liter TSI-motor med 180 hk og 6-trins DSG-gear, et gennemsnitligt normtal på 14,5 km7l og et CO2-udslip på 158 g/km til en 184 hk 2,0-liter TDI-motor ligeledes med 6-trins DSG-gear, et gennemsnitligt normtal på 19,6 km/l og et CO2-udslip på 134 g/km.
Mellem disse to er der en 150 hk TDI-motor på 2,0 liter koblet til en 6-trins DSG-gearkasse og med et gennemsnitligt normta på 19,6 km/l, mens CO2-udslippet er nede på 129 g/km.

Privat import

Vil man have en Octavia Combi med 4-hjulstræk, findes den i det danske modeludvalg i udstyrsvarianterne Ambition og Elegance med enten en 105 hk TDI-motor på 1,6 liter eller en 150 hk TDI-motor på 2,0 liter, men begge uden de ekstra faciliteter, som den nye Scout byder på.
Er man hægen på netop dén model, må man træde i karakter som privat importør og få den synet og typegodkendt til registrering på danske nummerplader.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *