• I Singapore tester Airbus fragtdroner på en universitetsgrund. Resultaterne skal vise, om dronerne kan bruges til pakkeleverancer i Singapores millionby. foto: Airbus

Singapore vil bygge luftkorridorer til pakketransport

De første 'luftmotorveje' er under udvikling i Singapore, hvor de skal tænkes ind i et system af pakkebokse, selvkørende varebiler og droner

Pakkedronerne rykker, og i Asien har de mere luft under propellerne end i Vesten. Således er man i den sydøstasiatiske republik Singapore begyndt at kunne ane en fremtid, hvor travle droner befærder kortlagte ‘motorveje’ i lufthavet mellem højhusene i den lille ø-stats millionby.

Singapore er således ved at blive kortlagt i tre dimensioner. Formålet er at få udpeget de bedste luftkorridorer. Men at etablere ubemandet lufttransport i en by er ikke så ligetil. Der skal tages en lang række hensyn, ligesom der skal findes løsninger på diverse sikkerhedsproblemer.

Forskere og virksomheder i samarbejde

Udfordringerne blev belyst og diskuteret på konferencen “Year In Infrastructure 2017”, der blev holdt i dagene den 10. – 12. oktober i Singapore. Byens myndigheder er gået i samarbejde med forskere og virksomheder om at udvikle et system, der kan få droner til at fungere i et sammenhængende lufttransport-system.

Udviklingen kan ses som en naturlig følge af den stigende trængsel i gaderne og det faktum, at droner efterhånden er så almindelige og tilgængelige, at de er blevet allemandseje. Med deres løftekapacitet, rækkevidde og teknologi har de allerede i flere år været anvendelige til pakketransport.

Airbus og Singapores postvæsen er med

Hvordan man så får dem til at flyve rundt mellem hinanden på kryds og tværs mellem højhusene i god ro og orden, er et spørgsmål, man endnu ikke har det færdige svar på. Men gode kræfter er samlet om at finde en løsning.

Der er således etableret et samarbejde mellem Singapores luftfartsmyndigheder og bl.a. Airbus og Singpost, som er Singapores postvæsen. Som det første skridt har parterne i fællesskab testet en fragtdrone, der i første omgang skal fragte pakker rundt på et af byens universiteter.

Issues skal løses – regler er på vej

Forude ligger masser af ‘issues’, inden måske tusindvis af droner kan beflyve Singapores skyline: Omkring bygninger og anlæg skal der være ‘bufferzoner’. De skal sikre, at dronerne ikke kommer for tæt på eksempelvis lufthavne og militære anlæg. De skal også sikre, at der holdes afstand til beboede bygninger, så de ikke krænker privatlivets fred eller genererer med deres støj.

Dronerne skal også kunne holde afstand til hinanden (geofencing), så de ikke støder sammen. Desuden skal de flyve i faste luftkorridorer og hele tiden have en stabil radiokontakt til de systemer, der styrer dem.

Alt dette skal reguleres af et regelsæt for droneflyvning på samme måde som der er regler for almindelig lufttrafik. Et sådant regelsæt er i øvrigt under udvikling af den internationale luftfartsorganisation ICAO. Reglerne skal f.eks. også beskrive, hvordan droner skal registreres, hvem der skal styre luftrummet og hvilke båndbredder, der må kommunikeres på.

Håber at kunne inspirere andre

For Singpost handler det i første omgang om at bruge dronerne til at nå fjerntliggende øer og til grænseoverskridende e-handel. På længere sigt ser de dronerne som en del af et samlet by-logistisk system af selvkørende varebiler, droner og pakkebokse, hvor man ved hjælp af en app på sin mobiltelefon kan afhente sin pakke.

Airbus håber, at forskningen og udviklingen i Singapore også vil kunne bruges andre steder i verden, hvor man har visioner om at bruge mange droner i bymæssige bebyggelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *