• Renault Master Z.E. er et eksempel på en elektrisk varebil, der som reglerne er nu kræver stort kørekort

    Renault Master Z.E.
  • SF's trafikpolitiske ordfører Karsten Hønge vil ændre kørekortreglerne for store el-varebiler

SF foreslår lille kørekort til store el-varebiler

Socialistisk Folkeparti (SF) vil hjælpe el-varebiler bedre på vej ved at tillade el-varebiler over 3500 kg at blive kørt på almindeligt B-kørekort

Elektriske varebiler er fremtiden, mener SF’s trafikordfører Karsten Hønge. Han  konstaterer, at el-varebilerne strømmer ud på markedet i Norge, i Holland og i Tyskland. Nu vil han gerne hjælpe el-varebiler bedre på vej i Danmark med et forslag, der skal skubbe udviklingen i den rigtige retning.

Forslaget består i at få gjort det lovligt at køre en stor el-varebil på lille kørekort. Baggrunden for forslaget er, at en elektrisk varebil i den traditionelle 3,5-tons klasse har en højere totalvægt end 3,5 tons.

Det skyldes bilens tunge batteri, som bringer totalvægten et godt stykke op over grænsen for B-kørekortet. Dermed bliver de gældende regler for kørekort noget, der bliver til besvær for virksomhederne, fordi deres medarbejdere så skal have stort kørekort.

Op til 4250 kg på B-kørekort

Karsten Hønge vil derfor gerne have gjort det tilladt at køre en el-varebil på op til 4250 kilos totalvægt på lille kørekort. “En elvarebil er ikke større end en konventionel dieselvarebil, snarere tværtimod. Det er svært at se, hvad det trafiksikkerhedsmæssige problem skulle være,” siger Karsten Hønge.

Han henviser til tyskerne, som i 2014 indførte sådanne lempeligere kørekort-regler for store el-varebiler – dog kun som et forsøg, der varer til 2019. Betingelsen for at kunne køre bilerne er, at chaufføren gennemfører et 5-timers kursus.

“Dette er jo langt lettere at håndtere end et stort kørekort. Andre europæiske lande, bl.a. Holland, har også taget flere initiativer for at fremme brugen af el-varebiler. Viceborgmester i Rotterdam, Pex Langenberg, siger, at ambitionen for Rotterdam er, at de har grøn transport til bykernen i 2020. Han byder derfor de eldrevne varebiler velkommen. De vil bidrage til at gøre luften i byens centrale gader renere, ligesom de vil reducere støjforureningen,” fremfører Karsten Hønge og tilføjer:

Jeg synes, at vi skal have samme ambitioner som hollænderne. Det giver ingen mening, at Danmark holder sig tilbage med nogle, synes jeg selv, lidt formalistiske argumenter.”

Vil afvente erfaringer fra Tyskland

SF’s forslag er blevet mødt med sympati i folketingssalen, men de fleste foretrækker at vente på erfaringerne fra forsøgsordningen i Tyskland. I slutningen af næste år kommer der en midtvejsrapport om forsøget.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) og Roger Matthissen, Alternativet, er blandt dem, der vil vente på tyskernes rapport. Andre partier er imod eller er betænkelige ved forslaget.

Dansk Folkeparti siger nej, mens Socialdemokratiet ønsker forslaget gennemanalyseret i et udvalg. Kristian Pihl Lorentzen (V) mener, at store el-varebilers miljøgevinst bliver spist op af den tungere masse, der skal transporteres.

Henning Hyllested fra Enhedslisten er betænkelig ved trafiksikkerheden, men vil dog være åben over for eksperternes vurdering i udvalgets videre behandling.

Forskere anbefaler ændring af reglerne

Karsten Hønge henviser i øvrigt til et studie gennemført af danske og tyske forskere, der anbefaler at lave ændringen, fordi det potentielt kan skabe et marked for el-varebiler. Forskerne er Linda Christensen fra Transport DTU, Ole Kveiborg fra COWI samt Jens Jens Klauenberg og Christian Rudolph fra DLR i Berlin.

Studiet viser bl.a., at mange varebiler kører mindre end 100 km på daglig basis, og derfor vil el-varebilen med den nuværende teknologi kunne opfylde behovet for mange. El-varebiler vil være særlig oplagte at bruge i brancher med mange korte ture – dvs. i bl.a. byggebranchen.

SF’s trafikordfører erkender, at der er andre udfordringer for el-varebilernes udbredelse i Danmark. En af dem er prisen, en anden er rækkevidden. “Men fremtiden ligger i de el-drevne varebiler, og dette forslag kan være en blandt flere ting, som der skal rettes op på, for at det bliver attraktivt for firmaerne,” siger Karsten Hønge.

Forslaget har været til 1. behandling, hvor det blev henvist til videre behandling i Transport- og Bygningsudvalget.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *