• Ved indkørslen scannes varebilen for skader. Foto: Mercedes-Benz

    Last mile-distribution. Ny scanner fra Daimler Business Innovation
  • Logistikcentret ligger ved Amazons nyindviede distributionscenter i Bochum. Foto: Mercedes-Benz

    Last mile-distribution. Logistics Partner Programme, Mercedes-Benz Vans

Service og hvil til den sidste mil

Mercedes har udviklet et koncept, der retter sig mod biler og chauffører, der kører last mile-distribution i byerne

Amazon rykker, og det gør hele internet-handelen med alt hvad der følger af udfordringer og behov i transportkæden helt ud i det sidste led – den såkaldte last mile-distribution. Her har Mercedes-Benz Vans fået øje for at kunne gøre nogle forretninger.

Den tyske producent er ifølge eget udsagn ved at udvikle et koncept, der er tilpasset en transport- og logistik-industri i hastig udvikling og forandring.

Stigning på 75 procent

Når man ser på udviklingen inden for den branche som tyskerne kalder KEP (Kurier, Express und Paket), kan man ikke fortænke Mercedes i at tænke i nye forretningsmuligheder.

I de seneste 15 år er antallet af pakke-forsendelser i Tyskland steget med 75 procent. Fremskrivninger – som Mercedes støtter sig til – siger, at antallet af forsendelser vil være fordoblet i 2025 til op mod 6 milliarder pakker.

Mindre og mere fleksible operatører

Som Mercedes læser trenden i KEP-branchen, udvikler denne sig i retning af stadig mindre og mere fleksible operatører, der er leverandører til større logistikvirksomheder, eller som arbejder direkte for e-handelsvirksomheder som f.eks. Amazon.

Det er disse små operatører, som udfører last mile-distribution. Dermed tjener e-handelvirksomhedernes logistik- og distributionscentre ikke kun som varehuse, men også som ‘interfaces’ mellem sig selv og operatørerne.

Klods op ad Amazon

Det er i dette ‘interface’, at Mercedes øjner muligheder for at tjene penge med sit nye koncept. Det er ved at blive udrullet på et 6000 kvadratmeter stort parkeringsområde, der er lokaliseret i direkte tilknytning til Amazons nyindviede distributionscenter i Bochum.

I Amazons 8200 kvadratmeter store distributionscenter skal pakkerne sorteres og herfra sendes det sidste stykke ud til kunderne i det tætbefolkede, centrale Ruhr-distrikt. 100 Amazonmedarbejdere arbejder inde i pakkecentralen, mens ca. 250 chauffører fra forskellige kurér- og pakketransportfirmaer kører varerne ud til kunderne.

Varebilerne scannes

Indkørslen til Mercedes’ parkeringsområde er elektronisk afspærret. De tilmeldte varebiler har en chip bag nummerpladen. Når den aflæses af en scanner, åbnes bommen.

Scanneren vil også i nær fremtid kunne se, om varebilen har fået skader, og hvis det er tilfældet, tilbydes de udbedret hos LUEG AG, der er et lokalt Mercedes-værksted.

Hvil og mad til chaufførerne

Der betales en leje for parkeringspladserne, og det er under planlægning, at man via en app vil kunne leje en varebil, hvis man har sin egen til service, eller hvis man kommer i en situation med spidsbelastning og har brug for en ekstra bil.

På tegnebrættet er der lounge- og bespisningsfaciliteter, ligesom der også planlægges servicefaciliteter til bilerne i form af f.eks. dæktrykskontrol og bilvask.

Senere vil LUEG AG også installere ladestationer til de el-drevne varebiler.

Positiv kunde

Kurérfirmaerne har hjemsteder i 14 omkringliggende byer. En af disse er AZ-LogistiX GmbH, hvis direktør Petra Frönicke ser positivt på konceptet fra Mercedes:

– Som et ungt firma i et marked i hurtig vækst kan konceptet tilbyde os support, større sikkerhed og et bedre arbejdsmiljø, siger hun.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *