• Ud over sikkerheden giver selvkørende biler også mulighed for at bruge tiden bag rattet på noget andet

  • Til næste år begynder Volvo et forsøg med selvkørende biler over en strækning på 70 km ved Gøteborg

Selvkørende biler i Kina

Allerede før det første forsøg i Sverige har Volvo sit næste eksperiment med selvkørende biler klar i støbeskeen

Kinesisk ejede Volvo vil udføre et avanceret eksperiment med autonom kørsel i Kina. Tanken er, at lokale bilister skal teste selvkørende biler på offentlige veje i almindelig hverdagstrafik.

Eksperimentet bliver på mange måder mage til det, Volvo har i støbeskeen i Gøteborg fra næste år.

100 selvkørende biler

Planen er, at op mod 100 biler skal deltage i eksperimentet, men foreløbigt er det kun på tegnebrættet. Først skal der forhandles med interesserede byer i Kina om at lægge vej til projektet for at se, hvilken by der bedst er i stand til at imødekomme de tilladelser, lovkrav og den infrastruktur, der er nødvendig for eksperimentet.

Volvo er overbevist om, at introduktionen af AD (Autonomous Driving) teknologi – altså teknologi til autonom kørsel – vil nedbringe antallet af trafikuheld, modvirke kødannelse, give mindre forurening og gøre det muligt for bilisterne at bruge den tid, de tilbringer i deres biler på en mere givende måde.

Sikkerhedsselen

Volvo gør stadig et stort stykke arbejde for at være forrest med nye teknologier på sikkerhedsområdet. Svenskerne har været synonyme med sikkerhed, lige siden virksomheden opfandt trepunkts sikkerhedsselen i 1959.

I dag er de langt fremme inden for udviklingen af systemer til autonom kørsel. Et arbejde, der indgår i virksomhedens vision om, at i år 2020 må ingen komme alvorligt til skade eller blive dræbt i en ny Volvo.

Redder menneskeliv

– Autonom kørsel kan blive et værdifuldt bidrag til trafiksikkerheden, sagde Håkan Samuelsson, koncernchef for Volvo Car Group, på et seminar i Beijing i sidste uge. Seminaret har titlen ”Autonomous driving – could China take the lead?”.

– Jo før selvkørende biler kommer ud i trafikken, des før falder antallet af trafikdræbte, fastslår Samuelsson.

Speeder op

Volvo-direktøren anerkender de tiltag, Kina har gjort for at fremme teknologier til autonom kørsel, men vil også opfordre de ansvarlige kinesiske myndigheder til at gøre mere for at speede implementeringen af den nødvendige lovgivning op.

– Der er mange fordele forbundet med selvkørende biler, siger Samuelsson.
– Det er derfor nødvendigt hurtigst muligt at få den lovgivning på plads, der gør det muligt for selvkørende biler at færdes i trafikken. Bilindustrien kan ikke gøre det hele selv. Vi er nødt til at have hjælp fra regeringsside.

Revolutionerer trafikken

Introduktionen af selvkørende biler har potentiale til at revolutionere trafikforholdene på de kinesiske veje på fire hovedområder: sikkerhed, trafiktæthed, forurening og tidsbesparelse.

Uafhængig forskning viser, at autonom kørsel har potentiale til at nedbringe antallet af trafikuheld betragteligt. I op til 90 procent af alle uheld indgår menneskelige fejl, og den faktor forsvinder, når bilerne kører selv.

Glider bedre

Hvad angår trafiktæthed, betyder selvkørende biler, at trafikken glider bedre, så der bliver mindre kødannelse og dermed færre skadelige udledninger med tilhørende forurening. Samtidig sparer bilisterne tid.

Håkan Samuelsson opfordrer myndigheder og bilproducenter i USA og Europa til at udvikle infrastruktur og selvkørende biler, men han agter også at opfordre alle involverede parter til at arbejde mere konstruktivt sammen for at sikre et grundigt, globalt lovgivningsarbejde og at koncentrere indsatsen, for at undgå, at flere parter arbejder på samme teknologi.

Bygger bro

Et koordineret, globalt arbejde vil selvsagt være omkostningsbesparende.
– Autonom kørsel handler ikke bare om bilteknologi. Det handler også om lovgivning, pointerer Volvo-direktøren.

– Det er naturligt for os at samarbejde. Vores udgangspunkt er, at både den offentlige og den private sektor kommer til at drage nytte af nye teknologier, så det er bedre at bygge bro og samarbejde, end at vi alle render i hver sin retning, påpeger Håkan Samuelsson.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *