• Renault Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 er en nyudviklet prototype

  • Den kantede boks giver et regulært lastrum

  • Adgangen til lastrummet er søgt optimeret vha sidehængslede bagdøre og jalousilåger i begge sider

  • Med sine 6 kubikmeters varekasse er bilen mere rummelig end den mindste Renault Trafic

Seks kompakte kubikmeter

Renault har udviklet en prototype af Kangoo Z.E. til emissionsfri bydistribution

Flere bilmærker har øje for udviklingen inden for den såkaldte last mile-distribution, hvor varerne i det yderste led af transportkæden skal bringes det sidste stykke ud til slutbrugerne.

PSA-gruppen har udviklet særlig kompakte udgaver af Peugeot Expert, Citroën Jumpy og Toyota ProAce. Et andet eksempel er Fiat, der i flere år har haft en ekstra rummelig Doblo i programmet.

Rummeligere end den korte Trafic

Nu forsøger Renault at tage føring med en nyudviklet prototype – Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 – der blev vist for offentligheden for første gang i sidste uge. Det er en chassis-udgave opbygget med en boks, der rummer 6 kubikmeter.

Det er 2 kubikmeter mere end Kangoo Maxi og 0,8 kubikmeter mere end den mindste udgave af storebror Trafic. Desuden har Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 en anelse kortere akselafstand end Trafic (minus 1,8 cm), hvilket gør den lidt mere manøvredygtig.

Væsentligt smallere mål

Boksen holder sig pænt under de to meter i højden, så bilen kan komme ned i f.eks. underjordiske garager. Her kan den mindste Trafic dog også være med, da den holder et højdemål på 197 cm.

Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 er ikke bredere end standardudgaven. D.v.s. 213,8 cm med sidespejle, og her har den en klar fordel i forhold til Trafic, der måler 228,3 cm.

Regulær boks med jalousilåger

Begge sider af boksen er forsynet med relativt smalle jalousilåger i fuld højde, hvilket skulle gøre det lettere at få varerne hurtigt ind og ud af lastrummet.

I øvrigt er lastrummet særdeles regulært takket være boksens kantede form.

Baseret på nyeste Kangoo Z.E.

Men det stærkeste kort, som Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 har på hånden, er måske, at den er emissionsfri og baseret på den nyeste Kangoo Z.E., der lanceres i Danmark i oktober.

Det vil bl.a. sige, at den drives af Renaults nyeste el-motor med 60 hk og det nyeste batteri, der lover en rækkevidde på mellem 120 km (vinter) og 200 km (sommer).

Kangoo Maxi Z.E. 6 m3 er typegodkendt i Europa og vil kunne bestilles i Danmark – antageligt lidt senere end lanceringen af standardudgaverne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *