• Forfra er der intet, der fortæller om de ekstra 27 cm, der er lagt til hatchbacken. De klare forlygter og frække tågelygter er intakte

  • Leon ST er fuldt ud på højde med sin femdørs lillebror, og det længere udhæng koster intet på køreegenskaber. Den rummer bare mere

  • Basal instrumentering giver de hurtigste oplysninger. Men se lige det veludførte kompas i midten

  • Langt og regulært med minimal læssekant. Det fine varerum kommer til at fragte mange vareprøver rundt mellem landsdelene, når denne sælgervogn får kulørte nummerplader på

  • Masser af udstyr og lige så meget overblik og brugervenlig betjening. Og endda med klassens bedste kopholdere

  • VW's gamle problem med gråt-i-gråt vil simpelthen ikke slippe. Et par kulørte streger hist og her ville pynte

  • ST er en rigtigt vellykket stationcar. Taglinjen fortæller om et balanceret kompromis mellem spansk temperament og lav luftmodstand

Seat Leon ST – temperamentet er dit

Selv i ST-udgaven holder Leon fast i sit image som temperamentsfuld. Men om det skal være en Seat, Skoda eller VW er op til dit - temperament

Man kan næsten se på den nye Seat Leon ST, at den skærer gennem luften og skiller sig af med den bag sig uden de store anstrengelser. For når alt det tekniske fra lav friktion i cylindergangene over letløbsolie i gearkassen til dæk med optimeret rullemodstand er finjusteret til videnskabens aktuelt øvre grænse, så hænger resten af brændstoføkonomien på aerodynamikken.

Og den ser helt rigtig ud.

Metalpaneler

Forlængelsen af Leon giver naturligvis et større varerum, som yderligere forbedres af, at Seat har formået at gøre skærmkasserne mindre, så der bliver god plads i bredden hele vejen ind gennem varerummet.

Flad bund helt ud til kanten, som er beskyttet af metalpaneler, bidrager også til de praktiske dyder.

Komfortable bivirkninger

På motorvej kommer det til udtryk ved en dejligt tyst kabine, for når vindens påvirkning af karosseriet er minimeret, så er en støjsvag kabine en af de afslørende og komfortable bivirkninger.

Sådan har Seat udnyttet muligheden ved at lave en mere aerodynamisk afslutning på den nye ST.

Og samarbejdet med den nøjsomme 1,6 TDI med 105 hk giver et opgivet forbrug på 26,3 km/l.

Kør videre

Normalt ville man se frem til opgraderinger, ja ligefrem udskiftning af halvgamle motorer. Vi har vænnet os til, at ’den nye’ bare er en ny specifikation af en eksisterende motors styreenhed, så den får lidt flere hestekræfter og lidt lavere forbrug.

Men i tilfældet 1,6 TDI forholder det sig helt anderledes. Den kan godt få lov til at køre uforandret videre, og man håber egentlig bare, at den klarer de næste skrappe miljøkrav, så den kan få lov.

For kombinationen af seje og arbejdsvillige dieselkræfter forenet med en spartansk økonomi placerer den helt fremme i feltet af motorer, der virkeligt giver mening.

Intet alternativ

PSA kan det samme med den endnu ældre 1,6 HDI, og Renaults 1,5 dCi er ikke langt efter.

De små benzinmotorer er godt på vej med en udfordring, men foreløbigt er der ikke noget alternativ til de små dieseler, når det kommer til langtursøkonomi.

Den varmblodede sydeuropæer

Seat skiftede baggrundsfarve i logoet fra blå til rød for nogle år siden for at signalere det spanske varmblod. Volkswagens opkøb af Skoda og Seat var som udgangspunkt et løft af kvaliteten, men på sigt måtte de differentiere mærkernes image for at undgå, at det hele flyder sammen.

Det kræver trods alt en indsats at bygge fire forskellige bilmærker med de samme dele.

Seat skulle være den temperamentsfulde, varmblodede sydeuropæer. Deraf den blodrøde farve.

Grå spitzenklasse

Rent praktisk kommer det til udtryk i en lidt strammere opsætning af undervognen. Intet andet.

Ethvert kig ind i kabinen afslører VW’s praktiske, lysegrå tilgang til bilproduktion. Det er blevet meget bedre med tiden, og erfaring og rutine fornægter sig ikke. Indretningen er spitzenklasse set ud fra et betjeningsmæssigt synspunkt.

Så kan man jo selv pynte med lidt ekstraudstyr eller en kulørt telefonholder og lidt klistermærker.

 

Seat Leon ST 1,6 TDI Style:
Motor:  1598 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 105 hk / 250 Nm
0-100 km/t: 11,1 sekunder
Topfart: 191 km/t
CO2: 99 g/km
Forbrug: 26,3 km/l
Pris: 171.630 kroner inklusiv moms/141.754 kroner eksklusiv moms (Testbilen)
Billigste modelvariant: 146.240 kroner inklusiv moms/123.000 kroner eksklusive moms (1.2 TSI 86 hk)

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *