Rigtigt dæktryk er vigtigt – især på de varme dage

For lavt dæktryk kan ødelægge både din driftsøkonomi og køresikkerhed. Hedebølgen kan få dæk til at punktere eller eksplodere

Hedebølge og varmerekord er hot stuff i medierne netop nu. Samtidigt aktualiserer det blandt så meget andet i særlig grad behovet for at sørge for at køre med korrekt lufttryk i bilens dæk, så disse ikke overopheder og ødelægges – og i værste forårsager en ulykke.
Kombinationen af høj dagtemperatur, høj marchfart, fuldlastet bil og hjul med for lavt dæktryk øger markant risikoen for en punktering eller dækeksplosion og dermed risikoen for at miste kontrollen over bilen.
Alene kørsel med for lave dæktryk i en fuldlastet bil, vil resultere i en voldsom varmeudvikling i dækkene. Jo højere hastighed, der køres med, desto større varmeudvikling. En hedebølge med udendørstemperaturer på 30 grader eller mere gør det værre.
Dækkenes alder spiller også en rolle. Jo ældre de er, desto større er risikoen for et sammenbrud ved de nævnte kørselsforhold. Det gælder ikke mindst påhængskøretøjer såsom trailere, telt- og campingvogne, der ofte kører i årevis på de samme dæk.

Hver syvende havde tabt luft

At mange biler kører med for lave tryk i dækkene er et faktum. En landsomfattende dækrazzia gennemført herhjemme sidste år afslørede, at hver syvende undersøgte bil kørte med dæktryk på 1,6 bar eller derunder. Det svarede reelt til at køre med et punkteret dæk. 19 pct. af bilerne kørte desuden på dæk med en mønsterdybde på 3,0 mm eller mindre.
En undersøgelse foretaget af dækfirmaet Michelin viste, at 43 pct. af de undersøgte biler havde hjul med for lavt dæktryk, og at 25 pct. af bilerne havde for lidt luft i alle fire hjul.
Undersøgelser foretaget af Dækimportørforeningen i forrige måned viste, at 15 pct. af bilerne stadig kørte på vinterdæk, selvom kørsel på disse i sommerhalvåret forøger nedslidningen med 10 pct. eller mere afhængigt af udendørstemperaturen.

Øget bremselængde og brændstofforbrug

En undersøgelsen gennemført af den tyske bilistorganisation ADAC har vist, at bremselængden ved 100 km/t forøges med 15-16 meter på dage med temperaturer med 30-35 grader.
Af en rapport fra bilmagasinet Auto Motor und Sport fremgår det, at kørsel med fuld last, fuld udnyttelse af bilens klimasystem, tagbagagebærer eller tagboks samt undertryk i bilens dæk kan forøge brændstofforbruget med 35-40 pct., hvortil kommer udgiften til hyppigere dækskift på grund af hurtigere nedslidning.
Kørsel med et undertryk på 1,0 bar i dækkene resulterer i en forøgelse af brændstofforbruget på 5-6 pct. Eller med andre ord: kørsel med for lave dæktryk kan øge det årlige forbrug med 50 liter eller mere.

344.000 dæk-assistancer

Bortset fra de økonomiske og sikkerhedsmæssige aspekter er der besværet med punkterede eller eksploderede dæk midt under kørslen.
Falck udførte sidste år 1,4 mio. assistancer, hvoraf en del har været hjælp til biler med flade hjul. Der foreligger ingen præcise tal for den type assistancer, men det er utvivlomt et betragteligt antal.
I fjor registrerede den britiske bilistorganisation RAC i de to varmeste sommermåneder, juli og august, 344.000 opkald med anmodning om assistance til biler med dækproblemer. 15 pct. af ialt 2,3 mio. assistancer var relateret til dækproblemer.

Obligatorisk dæktrykovervågning

Ved standardtypegodkendelse af nye biler, skal disse i dag være udstyret med et system til overvågning af dæktrykket i bilernes hjul og med en advarsel i instrumentbordet, dersom trykket synker under det tilladelige. Fra 1. november 2014 skal alle nye biler være udstyret med overvågningssystemer af den art.
Men det vil fortsat være ejerne og brugerne af den eksisterende del af vognparken uden overvågningsudstyr, som skal kontrollere og førge for, at bilernes hjul har det korrekte dæktryk. Og det bør af gode grund kontrolleres meget oftere, end de fleste gør sig klart. Mindst én gang om måneden. Ligesom dæktrykket skal øges, når bilerne køres med fuld last.
I mange biler findes en label med de fornødne værdier angivet. Ellers finder man dæktrykværdierne i bilens instruktionsbog. Det er til enhver tid føreren, som har ansvaret for, at bilen er forsvarlig stand. Og det er den ikke på halvflade, nedslidte, defekte eller mørnede hjul.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *