• Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det – Renault eller Nissan. Bananbønder er formentlig ligeglade.

  • Ikke engang rattet har Renault-ingeniørerne besværet sig med at skifte ud.

  • Selve grillen og forlygterne er nærmest eneste visuelle ændringer.

Renault til bananbønderne

Renault første pickup er en tro kopi af Nissan NP300 Navara, men det er ligemeget, for den skal nok gå som en banankage med lun chokoladeovertræk

Så er Renaults første pickup endelig afsløret fuldt. Vi vidste allerede, at den ville beholde navnet Alaskan. Vi vidste også, at designet af modellen ville ligne de koncepter, vi allerede har set. Men det er lidt af en overraskelse, hvor meget Renaults pickup egentlig ligner Nissan NP300 Navara – bilen den er baseret på.

Renault tror på Alaska

Der er tale om et såkaldt ‘badge swap’, hvor Renaults teknikere stort set ikke har gjort andet end at skifte mærker på alle synlige steder. Ikke engang et Renault-specifikt rat har de besværet sig med at installere. Største forskel er selve grillen, der har fået et stort Renault-emblem og let ændrede forlygter.

Stærk bejler

Når alt kommer til alt, giver det også god mening. Renault har nemlig et partnerskab med netop Nissan, og når nu NP300 Navara bejler til at være kongen af pickupklassen, er der jo ingen grund til at bruge kræfter på at ændre på den succesfulde opskrift.

Nissan Navara – den usynlige revolution

Derfor vil Alaskan både beholde Navara Double Cabs multilink baghjulsophæng og den 2,3-liters dieselmotor, som stadig har 160 eller 190 hk. Trailervægten er også maksimale 3,5 tons, og det vil kunderne garanteret sætte pris på i Sydamerika, hvor Alaskan skal kæmpe sit slag. Brasilien er Renaults andetstørste marked med 181.405 biler solgt i 2015, men modelprogrammet har manglet en bil, der tiltaler bananbønderne og de andre arbejdsmænd – det får de nu, og så er det lige meget, om den ligner en Nissan.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *